Perler i prosa

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1981

Genre Klassisk litteratur

Språk Flerspråklig

Bare den som tørster etter kjærlighet vet nøyaktig, til den minste detalj, hvordan et møte mellom mann og kvinne skal gå for seg.

Novellen Skjenselens korinter av Agnar Mykle

Han visste at når ein vil eitkvart, har ein plikt til å prøva, jamvel om det ser aldri så vonlaust ut. Det er stundom at eit dyrt kjøpt nederlag er meir verdt enn ein billeg siger.

Fra novellen Krefter av Sigurd Kvåle

Han hette det samme som tusen andre rundt om i østnorske skogbygder. Hans Inngjerdingen. Det samme hadde far hans hett før ham, og far hans før ham igjen. De hadde ikke sett seg utvei til noe annet fornavn der på plassen.
Fra novellen Fra plassgrenda av Sigurd Hoel.

Han tålte lite brennevin. Hadde han fått seg et par drammer på en dansemoro eller et vekkelsesmøte, ble han straks underlig i øynene, det var som han så innover og utover på samme tid og ikke kjente seg igjen noen av stedene.
Fra novellen Fra Plassgrenda av Sigurd Hoel.

Kjærligheten tåler alt, forteler dei. Alt som han ikkje ser ja.

Novellen Lykke-Per av Olav Duun

Noveller og fortellinger fra flere land. Fortellerserien fra Den norske Bokklubben