Perlene

av (forfatter) og Jenny Løvlie (illustratør).

Finnmarksforl. 2015 Heftet

Du ser det på forsiden av boka, dette er ikke noe sukkerspinn. Boka "Perlene" (6-12 år) tar deg med tilbake i tid. Til forskjellige tider. Til den gangen du måtte drepe dyr med spyd for å overleve.

Eller da "skolen" lærte deg hvordan du skulle unngå å bli spist av bjørn. Og til Krigen, slik den var i en liten norsk grenseby. Med soldater som tok faren din, og bomber som kan sprenge livskiten ut av deg.

En perle er bare et sandkorn, som en musling i et skjell har laget et skall rundt. Noen sier de har magisk kraft. Eller er det tull? Hvem vet? Perlene binder historiene sammen på et underfundig vis.

Maina ønsker seg en perle, en eneste en. Men onkelen vil drepe henne om hun knuser et skjell. Men hvordan skal hun overtale muslingen til å åpne skjellet sitt og gi de fra seg? Gamle-Elei spår åndenes vilje med skumle tegn og tenner. Og gir forferdelige råd.

Ænde vil bli en god jeger! Men det er bare såå kjedelig å høre på læreren som snakker så altfor sakte, om hvordan de skal jakte sammen. Heller se på det nyeste nye
pottemakerens magiske krukker. Ænde ber åndene om å få det han ønsker seg. Like etter har han ødelagt hele jakta for alle i familien, og står han ansikt til ansikt med ei sinne bjørnemor!

Sikka må bytte til seg et spyd, for å kunne skaffe kjøttmat til seg selv, broren og gammeltanta. Men da må Otsi oter bli et skinn. Otsi oter som spiser av hånden hennes. For at familien skal overleve, må hun drepe Otsi. Hvordan skal hun klare det?

Aslaug kan ikke svømme mer enn to tak. Sjøen er iskald. Men robåten driver utover, og lille Johan er alene i båten! Men hvor er alle, og den italienske helten i luftskipet? Aslaug ser ingen. Bare seg selv.

Sigrun er nesten mer redd for mørket, enn for soldatene som marsjerer rundt i gata. Soldatene som akkurat har tatt faren hennes. Hun vet ikke hvor han er. Selv om det nesten er midt på natta, må hun gå til russefangene med mat. Men det er bombevær, så nå kommer flyene, med bomber som ka

Forlag Finnmarksforl.

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted Finnmark

Dette er en av de beste bøkene jeg har lest jeg leste den som 12 åring. Det er 2 år siden men husker den enda. Dette er en enkel bok å lese og en som får deg til å tenke.