Pelé

min historie

av (forfatter), Orlando Duarte (medforfatter), Alex Bellos (medforfatter), Finn B. Larsen (oversetter) og Anne Kirsti Solheim Larsen (oversetter).

Damm 2006 Innbundet

Edson Arantes do Nascimento, best kjent som Pelé, regnes som verdens beste fotballspiller gjennom tidene. I denne selvbiografien forteller han for første gang om sitt liv både på og utenfor banen. Pelé debuterte 16 år gammel på Brasils landslag i 1957, ble verdensmester for Brasil to ganger og scoret totalt 1282 mål. Dette er historien om en levende legende, som har utrettet viktige ting også etter at han la fotballskoene på hylla.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788204117441

EAN 9788204117441

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Brasil

Omtalt person Pelé

Boken Pele "why soccer matters"er en biografi og er skrevet av Brian Winter i 2011. Pele "why soccer matters" handler om hans liv på og utenfor banen. Som ni åring måtte han høre på radio at Brazil tapte mot Uruguay i finalen i VM 1950. Hele landet ble oprørt over at Brazil tapte. Men syv år senere debuterte ungutten Edson Arantes do Nascimento (mer kjent som Pele) på Brazil sitt landslag som 16 åring i 1957. Etter 1957 skulle hele verden få se på at av tidenes beste fotballspiller få et av tidenes beste lag til å reise seg fra tape i VM finalen i 1950. Boken går gjennom hele historien bak hans landslags karriere fra 1957 til 1971 og hans Santos karriere fra 1956 til 1974. Jeg tror denne boken er veldig bra for de som liker fotball og spesielt for yngre fotball interesserte.
Terningkast: 6