Pegasus

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2008 Heftet

Dave Robicheaux har sluttet å drikke for mange år siden. Han føler likevel stadig skyldfølelse for en hendelse han ikke klarte å forhindre fordi han var for full, nemlig da drikkekameraten hans, Dallas Klein, blei drept under et væpnet ran. To tiår seinere skjer det ei rekke ting som virker som om de er forbundet med det som hendte da Dallas blei drept. Først møter Dave Dallas' datter Trish, så virker det som om det påståtte selvmordet til ei ung kvinne har noe å gjøre med den mannen Dallas skyldte penger for over 20 år siden. Dave klarer ikke å la dette ligge, og det fører til at han blir involvert med to svært mektige kriminelle. Dette er den 15. boka om Dave Robicheaux.

De første årene etter Vietnamkrigen tilbringer Dave Robicheaux mye tid langt nede i whiskyflasker. Han finner en god venn og svirebror i Dallas Klein, en dekorert helikopterpilot fra Vietnam. Dallas kjører pengetransporter, men sliter med en voksende spillegjeld til den lokale mafiaen. Under en pengelevering til banken vis-à-vis yndlingsbaren til Robicheaux - som tilfeldigvis sitter og drikker akkurat da, blir Dallas involvert i et ran. Det blir skuddveksling, og idet ranerne flykter fra banken, henretter de Dallas med et hagleskudd på kloss hold. Sløvet av alkoholen er Dave et ubehjelpelig vitne til at bestekameraten blir myrdet. Tjuefem år senere kommer Dallas' datter Trish Klein, til New Iberia. Skyldfølelse fra fortiden innhenter Dave, og han ønsker å rette opp noe av det forsømte. Det kan koste ham dyrt. «Når det kommer til kunsten å skrive litterær og skarpsindig amerikansk krim, har James Lee Burke få likemenn.» Barry Forshaw, Daily Express Sitater til front cover «Høyere divisjon» Terje Stemland, Aftenposten «... rå kraft og språklig spenst» Stein Roll, Adresseavisen

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788241904981

EAN 9788241904981

Serier VB pocket Dave Robicheaux (15)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Louisiana