Peer Gynt-versjonen

Kolon 2004 Heftet

Otto Weininger ankommer Kristiania i august 1902 ene og alene for å overvære Nationaltheatrets aller første oppsetning av Peer Gynt. Det som møter han er en totalt forvirrende teaterforestilling med ubeskjemmet mangel på kunstnerisk innsikt og scenekunstneriske kvaliteter. Dette gjør sterkt inntrykk på ham, og han flykter tilbake til Wien, hvor hans venner straks merker at noe har skjedd med han. Weininger er blitt en merket mann.

Forlag Kolon

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205329652

EAN 9788205329652

Serie Semikolon

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Oslo

I dag må Weiningers bok kunne sies å høre med blant de mest overopphetede og lidenskapelige filosofiske eller kvasifilosofiske verk som noensinne er skrevet, uansett hvordan man ellers måtte vurdere det, mens Weiningers navn hører hjemme i de glemte himmelstormeres annaler. Man kan si at han var en mann av sin tid.

• "Variasjoner - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Fra et mislykket forsvinningsnummer - fortellinger" av Terje Holtet Larsen