Passenger to Frankfurt

HarperCollins 2003 Heftet

Stafford Nye blir kontaktet på en flyplass av en kvinne i fare, og interessen hans blir vekket. Han går med på å låne henne passet sitt og billetten sin. Plutselig er Staffords eget liv i fare, for han har viklet seg inn i en internasjonal intrige. Den eneste måten han kan unnslippe på er å overliste grevinnen av Waldsausen, en maktsyk edderkoppkvinne som er oppsatt på å dominere verden.

Forlag HarperCollins

Utgivelsesår 2003

Serie The Agatha Christie collection

Genre Krim

Passenger to Frankfurt er kanskje den rareste boken jeg har lest av alle Agatha Christies bøker. Den er ikke en krim, og kan vel kalles en thriller. Men kunne nesten også kalles en dystopi/sci-fi. I forordet kaller Christe den en fantasi, og det er det jammen.

Den handler om verden på 70-tallet og om en ungdomsbevegelse som drives av mektige krefter. De bygger på ideer om den ariske rase og ender opp med å styre flere land i Sør-Amerika.Men de finnes også i Europa og USA. I England er det en gruppe diplomater og viktige menn (politikere og adel) som prøver å sloss mot dette "ungdomsoppgjøret" og det er først og fremst deres kamp vi følger.

Opp i dette havner diplomaten sir Stafford Nye. En mann med humor som menn i "høyere kretser" er litt usikker på. Han treffer på spionen Mary Ann på en flyplass og ender opp med å kjempe sammen med henne. Men på hvilken side?

Alt er veldig ullent og uklart helt frem til slutten av boken. Ingen vet egentlig hva de sloss mot eller hva som egentlig skjer. Mot midten hadde jeg nesten gitt opp hvis det ikke var for prosjektet med å lese alle Christies bøker. Rar var boken hvert fall, men også for uklar. En vet på en måte ikke hva det er en leser eller hva man leser om, så dette var ikke en bok etter min smak. Det dreide seg for mye om politikk og spionering, uten resultat. Med andre ord, absolutt ikke blant mine favoritter.

• "Spider's web" av Agatha Christie
  • "The unexpected guest" av Agatha Christie