Pasienten som kurerte terapauten sin

og andre fortellinger om ukonvensjonell terapi

av (forfatter), Ed Lowe (forfatter) og Tone M. Andersen (oversetter).

Pax 2002 Innbundet

Fortellingene i boka handler om forandring og transformasjonsprosesser, og om det å unngå eller derimot akseptere endringene av disse, om hva som plutselig kan skje når det som fremstår som et gammelt problem, settes i et nytt lys, om hva som kan skje gradvis, i en prosess som er like enkel som det å eldes. Forfatterne utfordrer den konvensjonelle tilnærmingsmåten til terapi. I stedet for å holde klienten fast i en patologi eller tilstand og prøve å fikse det, oppmuntrer han dem til å stole på sin egen unike tilrettelegging av problemene. Dette gir uante muligheter, som disse pasientsamtalene klart indikerer.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2002

Temaet i boken er interessant, og det er mildt utrolig hvordan barndom, oppvekst, hendelser og relasjoner preger oss gjennom livet.
Her presenterer Siegel en rekke historier hvor han har hatt suksess som terapeut. Blant annet skriver han om et par som ikke har fullbyrdet ekteskapet etter mange år sammen og om en mann på over 50 som aldri har forstått at han er homofil.
Han korter ned og forenkler fortellingene og han skriver lettfattelig om komplekse psykologiske utfordringer. Det kan være disse grepene som gjør at jeg, mellom linjene, også leser om hans egen fortreffelighet.