Påklederen

Oktober 2023 Innbundet

Året er 1204. Massimo Gasparino er førstesekretær og den mest betrodde medarbeideren til Venezias doge, Enrico Dandolo. Nå er han degradert til påkleder og holdt fanget av dogen og hans sikkerhetssjef, Biraghi, i en leilighet i Konstantinopel.

Her skriver Gasparino på et brev der han bekjenner for pave Innocens iii at han har vært vitne til menneskehetens største forbrytelse. Dogen skulle lede Det fjerde korstoget til Jerusalem, men har med viten og vilje styrt det til Konstantinopel. Byen blir plyndret og tyvegodset fraktet til Venezia. Det er bare dogen, sikkerhetssjef Biraghi og Massimo Gasparino som vet hvordan ugjerningen har kunnet skje.

Brevet avdekker side for side forbrytelsen og svikets omfang. Vil Gasparino klare å overlevere brevet, eller vil dogen få tak i det før det er sent?

For dem begge står det om livet.

I denne romanen dukker Thorvald Steen ned i Europas historie og henter fram et stoff som ikke har fått sin rettmessige plass i våre historiebøker; om hvordan Det fjerde korstoget ble en unnskyldning for å plyndre datidens kanskje viktigste og rikeste by, Konstantinopel. Det har blitt et intenst kammerspill om maktsyke og forfengelighet.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2023