På litteraturkjøret

Tiden 2003 Heftet

Boken er et kultbok-leksikon. Utvalget er basert på forfatterens subjektive litterære linje, som går fra Jack Kerouac via ny-journalistikken på sekstitallet og til nittitallets brutale, moderne realisme. Boken byr på nyttig og unyttig informasjon om 244 titler. Har forfatter- og verkliste.

Et rølpete kultbok-leksikon, basert på Abrahamsens subjektive litterære linje, fra Jack Kerouac via ny-journalistikken på sekstitallet og til nittitallets brutale, moderne realisme. En må-ha for hardkokte litteraturnerder! Her finnes i liten grad bøker som hører hjemme i kjedebokhandlenes sjokkselgere. Derimot finner du beskrivelser av titler som hører hjemme i den motkulturelle undergrunnslitteraturen hvor dop, sex og karakterer som lever rotløse liv, er vanlige elementer. Noen har blitt klassikere, andre har blitt glemt. Felles for dem er at det ofte finnes historier ut over selve boken, kanskje er de skrevet på en uvant måte, forfatteren har muligens vært en pussig fyr og inspirert av en annen subkulturell bok, og så videre. På litteraturkjøret byr på nyttig og unyttig kuriosa og informasjon, blant annet om sleske profiteringer på Quentin Tarantino, historien om dramaet om Jean Harlow og Billy the Kid som var så kontroversielt at alle involverte ble arrestert fjorten ganger på rad da stykket ble oppført i Los Angeles, om boken som startet cyberpunken, om den første beatgenerasjonsboka. Morten Abrahamsen (f. 1969) har tidligere gitt ut romanene Ute (2001) og Fri (2002) på Tiden. Han jobber som journalist i VG og Morgenbladet.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2003