Opprør

av (forfatter) og Per Wollebæk (oversetter).

J.W. Cappelen 1961 Innbundet

Forlag J.W. Cappelen

Utgivelsesår 1961

Språk Norsk

Dette er den andre boka i Linnas "Nordstjerne-trilogi". I den første ble vi presentert for husmannen Jussi Koskela og hans familie. Her er det neste generasjon Koskela som står i sentrum, men omgivelsene og relasjonene i nabolaget er de samme: tjenestefolk og husmenn "mot" sjøleiende bønder. Første verdenskrig bryter ut, fattigdommen i Finland griper om seg, og konfliktene i samfunnet tilspisses. Jussis sønn Akseli, som helt fra barndommen har vært en "sint, ung mann", peker seg ut som en selvskreven leder for proletarene i hjembygda.
Boka gir til dels rå skildringer fra opptakten til borgerkrigen, selve krigen og tida etterpå, da et stort antall "røde" ble vilkårlig fengslet, utsultet og henrettet, men Linna veksler mellom å berette fra krigsscenene, fra fangeleirene og fra hverdagslivet hjemme i bygda, alt like usentimentalt og av og til med ramsalt humor.

Mens jeg leste, tenkte jeg litt på Kjell Westös Der vi engang gikk - han forteller også om denne perioden i finsk historie. Men hans personer er byfolk, mens Linna holder seg til landsbygda. Hvilken side han stiller seg på, er det ingen tvil om, men han greier likevel å nyansere en del av persongalleriet sitt. Mange av de "røde" er langt fra mors beste barn, og en del av de "hvite" handler faktisk ut fra fornuftige motiver.

Det er nærmest beundringsverdig at dette nabofolket vårt greier å stå fram som en samlet nasjon etter alt de har vært gjennom. Jeg gleder meg til den siste boka - der blir det kanskje noen hint om forsoningsprosessen?

Så vandret dette vadmelsfolket videre på nederlagets vei. Det hadde satt seg opp mot sin skjebne, og skjebnen straffet det slik som gudene pleier å gjøre med dem som trasser deres vilje. Og nå var de alene, forlatt av alle. Danton, Robespierre, Marat, Babeuf - alle var borte. Igjen var Koskela, Lepistö, Salo, Kuoppamäki, Lahtinen og Ruotiala.

De hadde noe som ikke alle kunne skilte med. De hadde en "Skjebne". Og en Skjebne er noe mer enn bare et liv. Skjebnen hadde stilt husmannsgutten eller dagarbeideren ansikt til ansikt med store ting. De hadde vokset og deres verden var blitt utvidet.