Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka gir ei innføring i prinsipper for planlegging og gjennomføring av god matematikkopplæring for elever med matematikkvansker og generelt for alle elever. Boka tar utgangspunkt i ulike årsaksfaktorer som belyser matematikkvansker og går gjennom diagnostisering med forslag til bruk av tester, differensiering i matematikkopplæringa, motivasjon og selvoppfatning, språkets betydning i opplæringa og bruk av IKT som læremiddel. Boka retter seg mot lærerutdanningene, lærere og spesialpedagoger. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Mange elever syns matematikk er vanskelig. Her får lærerstudenter, lærere og spesialpedagoger et godt verktøy og hjelpemiddel til å undervise også de svakeste elevene i faget.
Forfatteren fokuserer på opplæringsprinsipper for elever med matematikkvansker, en opplæring som godt kan brukes på alle elever. Hun gir en innføring i prinsipper for planlegging og gjennomføring av god matematikkopplæring, og boken henvender seg til lærere, lærerstudenter og spesialpedagoger med arbeid i skolen. Forfatteren legger vekt på oppøving av innsikt, forståelse og ferdighetstrening i grunnleggende matematikk. Målet er at elevene skal oppnå funksjonelle matematikkunnskaper.
Opplæring i matematikk er forankret i forskningsbasert teori som gir grunnlaget for det praktiske undervisningsopplegget. Med teorien som referanseramme får leseren innsikt i pedagogiske prinsipper for matematikkopplæring, illustrert ved beskrivelser og arbeidsmåter.
Forfatteren ta utgangspunkt i ulike årsaksfaktorer for matematikkvansker. Hun gjennomgår diagnostisering og bruk av tester, differensiering av matematikkopplæringen i vanlige klasser, motivasjon og selvoppfatning, språkets betydning i og for opplæringen og bruk av IKT som læremiddel.
Kunnskap om hvordan spesialundervisning for elever med matematikkvansker skal utøves, har lenge vært et forsømt område i spesialpedagogikken og det er skrevet lite om dette på norsk. Denne boken er derfor et viktig bidrag til dette fagfeltet.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2002
Format Heftet
ISBN13 9788202218195
EAN 9788202218195
Språk Bokmål
Sider 166
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket7 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verketBøker som jeg har kjøpt, og som enten er pensumlitteratur på Steinerhøyskolen, eller er skrevet av mennesker tilknyttet antroposofien.