Opp å stå

Stand Up Norge 20 år

av (forfatter) og Stand Up Norge (dedikert til).

Gyldendal 2017 Innbundet

Historien om norsk stand-up - fortalt av de som er der, var der, trodde de var der eller har fortrengt det meste. På 1990-tallet var norsk humor inne i en kreativ bølge, og siden den gang er stand-up-komikere som Thomas Giertsen, Pernille Sørensen, Dagfinn Lyngbø, Sigrid Bonde Tusvik og Are Kalvø blitt noen av våre mest populære underholdningsartister. Her er standupernes egen historie gjennom over 20 år, spekket med vitser, historier og anekdoter. Humoristene tar oss også med bak scenen, og forteller om rusproblemer, indre rivalisering og hvordan det føles å få publikum mot seg. Leserne får dessuten lære masse om de faglige sidene ved humor: Hvorfor kan to personer lykkes og mislykkes med eksakt samme vits? Hva må du gjøre for å finne de humoristiske sidene ved hverdagen?

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788205505544

EAN 9788205505544

Omtalt person Stand Up Norge

En av de mest ustrukturerte bøkene jeg har lest. Boka består av cirka 300 sider med cirka 1000 sekvenser av komikere som uttaler seg. Temmelig springende. Forfatteren er ikke til stede i teksten i det hele tatt. Kanskje det er ment som en parodi på komikere som snakker og snakker og snakker?

Bra er imidlertid at de fleste standupkomikere har vært intervjuet, med noen få, store unntak som bl.a. Anne-Kat. Hærland.

Bildematerialet er relativt tilfeldig og begredelig. Dette kunne det vært lagt mer arbeid ned i. Som et minimum burde det vært bilde av alle komikere som har uttalt seg. Baste Bolstad, hvem er nå det igjen? Kanskje jeg hadde kjent ham igjen på utseende.