Onde varsler

en fortelling

Gyldendal 1993 Innbundet

Allehelgensdag, 2. november 1989. Alexandra Piatkowska er konservator med forgylning som spesialitet, enke og polakk. Alexander Reschke er professor i kunsthistorie, enkemann og tysker. De møtes ved en tilfeldighet, i torvhallen i Danzig. Møtet utvikler seg til en kjærlighetshistorie, og ved et felles besøk på kirkegården får de en ide: Om hans landsmenn som måtte flykte eller ble fordrevet fra Danzig, ble gitt en mulighet til å hvile i hjemlig jord, kunne det kanskje tjene som et bidrag til forsoning mellom de to folkene. Men ide er en ting, virkeligheten noe ganske annet.

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788205209909