Omkring Sara

Gyldendal 2002 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boka kan leses som et malapropos i den politiske debatt, en analyse av de politiske systemene i oss selv, de ideologiske mekanismene i kjærlighetslivet. Mot tidens revolusjonsromantikk stilles det varige opprør, gestaltet på hvert sitt vis av den fargerike Sara og den grånende Iversen.

Omkring Sara ble første gang utgitt i 1973. Den ble da av mange lest som et malapropos i den politiske debatt, en analyse av de politiske systemene i oss selv, de ideologiske mekanismene i kjærlighetslivet. Mot tidens revolusjonsromantikk stilles det varige opprør, gestaltet på hvert sitt vis av den fargerike Sara og den grånende Iversen. Om de to får hverandre til slutt, blir det bare på åremål. Nesten 30 år senere skriver Dag Solstad: «. både jeg og den tida jeg lever i har forandret seg, uten at det har gått nevneverdig ut over min glede ved å lese Omkring Sara. . Boka har satt seg. Nå snakker den gjennom de åra som har gått siden den ble skrevet. Som et tidsbilde fra den gang.» Anders Bye (f. 1933), romanforfatter, dramatiker og polemiker, debuterte i 1958 og har utgitt en rekke romaner. Flere av hans skuespill har vært oppført bl.a. på Nationaltheatret og i Fjernsynsteatret og er også utgitt i bokform. Som skribent har han særlig vært opptatt av den kalde krigens logikk, som han ser som en forlengelse av forholdet mellom kvinne og mann. Den selvbiografiske romanen Ute (1998) er hans hittil siste utgivelse.

Utgivelsesår 2002

• "I stedet for dinosaurer" av Tove Nilsen
  • "Bingo! eller En dyd av nødvendighet" av Ketil Bjørnstad
  • "Maude danser" av Knut Faldbakken
  • "Ormens år" av Knut Faldbakken
  • "Den gule djevelens by - kriminalroman om et øksemord i Brooklyn, roman fra kapitalismens høyborg" av Jon Michelet
  • "Den frosne kvinnen - roman" av Jon Michelet
  • "Det blødende hjerte" av Marilyn French