Om våre dannelsesinstitusjoners fremtid

av (forfatter) og Helge Jordheim (oversetter).

Spartacus 2008 Innbundet

Vinteren 1872 holder Nietzsche (1844-1900) fem foredrag i det "Frivillige akademiske samfunn" i Basel, om de tyske dannelsesinstitusjonenes fremtid. Men i stedet for en vitenskapelig utlegning tilbyr han sitt publikum en fortelling som mest minner om en roman eller et drama, hvor han maler tidens dannelsesnød på veggen og besverger en kommende revolusjon av dannelsesvesenet. Det begynner som en dannelseskritikk, men går snart over i en bredt anlagt kultur- og ideologikritikk. Med noter.

Vinteren 1872 holder den 26 år gamle Friedrich Nietzsche fem foredrag i det "Frivillige akademiske samfunn" i Basel, om de tyske dannelsesinstitusjonenes fremtid. Men den vitenskapelige utlegningen uteblir, i stedet tilbyr Nietzsche sitt publikum en fortelling som mest minner om en roman eller et drama, hvor han advarer om tidens dannelsesnød og besverger en kommende revolusjon av dannelsesvesenet. Det som begynner som en dannelseskritikk, først av gymnaset, så av universitetet, går snart over i en bredt anlagt kultur- og ideologikritikk. Samtidens lærere, journalister, forfattere og kunstnere får unngjelde for sitt forræderi mot den "sanne" dannelsen. Bak dette dannelsesfernisset lar den unge Nietzsche staten komme til syne - det samlede Tyskland, gjenfødt til storhet i 1871 og nå i jernkanslerens klør - som har lenket dannelsen og kulturen til sine politiske stormaktsdrømmer.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2008

• "Morgenrøde - tanker om de moralske fordommer" av Friedrich Nietzsche
  • "Historiens nytte og unytte for livet" av Friedrich Nietzsche
  • "Avgudenes ragnarok - eller hvordan man filosoferer med hammeren" av Friedrich Nietzsche
  • "Den muntre vitenskapen - ("la gaya scienca")" av Friedrich Nietzsche
  • "Ecce homo - hvordan man blir det man er" av Friedrich Nietzsche
  • "Den ukjente dagboken - Cambridge 1930-32 og Skjolden 1936-37" av Ludwig Wittgenstein
  • "Antikrist - forbannelse over kristendommen" av Friedrich Nietzsche
  • "Hinsides godt og ondt - forspill til en fremtidsfilosofi" av Friedrich Nietzsche
  • "Om den tragiske livsfølelse hos mennesker og folkeslag" av Miguel de Unamuno
  • "Tragediens fødsel" av Friedrich Nietzsche