Oljetønner og kaffebønner

kampen om naturressursene

Latin-Amerikaboka 2008

av (redaktør) og Latin-Amerikagruppene i Norge (utgiver).

Solidaritet forl. 2008 Heftet

Boken gir et innblikk i hvordan regjeringer og sivilsamfunn har kjempet og kjemper for å ta egne naturressurser tilbake. Boken er delt inn i tre kapitler; vann, jord, og olje og gass. På slutten av boken finnes artikler fra de ulike land i Latin-Amerika. Kapitlene inneholder ferske artikler der akademikere, aktivister og journalister formidler et utvalg historier fra kampene som utspiller seg på kontinentet i dag.

Kampen om hvem som skal eie naturressursene er sentral i Latin-Amerikas politiske spill. Naturrikdommene på kontinentet har vært kilder til enorm velstand, men helt fra Columbus gikk i land har de også forårsaket stor fattigdom og undertrykkelse. Etter flere hundre år med systematisk utvinning av ressursene, uten at dette har kommet folket til gode, ser vi nå at kvinner og menn reiser seg og krever råderett over rikdommene. Oljetønner og kaffebønner - kampen om naturressursene er en artikkelsamling med ulike innfallsvinkler til temaene vann, jord og olje og energi. Samtlige av artiklene er skrevet spesielt for denne utgivelsen, av både latinamerikanske og norske bidragsytere. På ulikt vis bidrar de med kunnskap om kontinentet. Foruten temadelen gir boka en oppdatert oversikt over den politiske, økonomiske og sosiale situasjonen i landene i regionen. Latin-Amerikaboka er den eneste oppdaterte boka på norsk om dette kontinentet. Boka gis ut av Latin-Amerikagruppene i Norge.

Forlag Solidaritet forl.

Utgivelsesår 2008