Ole P og den merkverdige sola

av (forfatter) og Arvid Sveen (illustratør).

Gyldendal Tiden 1990 Innbundet

Mørket i Syden er helt annerledes enn det Ole P kjenner hjemmefra. Så rart! Sola ser også annerledes ut. Er det meningen, da? Ole P er lei av mørketida, og bestemor og bestefar tar ham med til Syden for å møte sola. Tjuvstarte litt, nesten. Bestemor sier at alt blir så mye finere hvis du må vente litt på å få det. Kanskje det er sant, det hun sier..?

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1990

Bestemor dikter et eventyr for å muntre han opp. Hun forteller om mørketida. Det er englene som bringer vintermørket, sier hun. Midt på vinteren kler englene seg i mørke kjoler og skygger for sola. Da får jorda og menneskene kvilt seg. Dumme engla, sier Ole P. Han krøller seg sammen på sofaen. Ikke hør på ho bestemor. Det e bare tull og vas med de englan, sier bestefar. Han forteller at det er månen som har skylda for at det er mørkt om vinteren. Månen er så svartsjuk. Den tåler ikke at folk er så glade i sola. Om sommeren når sola står på himmelen og stråler både natt og dag, blir månen forferdelig sjalu. Og illsint og argsint og rasende. Den blåser seg opp og jager sola bort. Dumme måne, kjefter Ole P. Ikke hør på han bestefar. Det e bare vas og tull det der med månen, sier bestemor. Så forteller hun hvordan det egentlig er: