Øyet

kroppens fantastiske kamera

av (forfatter) og Borghild Fallberg (illustratør).

Cappelen Damm 2022 Innbundet

Øynene er kroppens unike kamera, som viser livesending til hjernen i alle døgnets våkne timer. Men hvordan i all verden klarer disse to fuktige øyeballene, dekorert med en fremre fargesirkel, å mestre denne utrolige oppgaven - nemlig å se?

På en enkel og underholdende måte forteller Øyet deg alt om hvordan synet fungerer, krydret med morsomme fakta, konkrete tips, råd og triks, og den nyeste og heteste forskningen.

Synet er litt som kjærlighet; du vet ikke at du elsker det før du mister det. Ved å lese denne boken, vil du skjønne at øynenes funksjon - uansett om du ser bra eller dårlig - spiller en helt sentral rolle i livet.

Øynene er nemlig mye mer enn syn, de er kroppens klokke og varsellampe, og det eneste organet hvor du kan se rett inn på blodårene og rett inn i hjernen. Ved å bli godt kjent med øynenes signaler, er det lettere å ta vare på dem.

Hvordan lindre plager med tørre øyne? Hva med «fluer» i synsfeltet? Lever vi egentlig i bakvendtland? Og kan øynene løsne?

På en lettfattelig måte gir legestudent og forsker Sara T. Nøland en spennende innføring i øynenes samspill med hjernen, hvorfor du skal bry deg om dem, og hvordan du bevarer en god øyehelse. Blant annet kan du lese om:

Hva øyefarge er Hvordan øynene fanger lys En brille- og linseguide Tips og triks mot tørre og røde øyne Hvorfor vi ser farger De største øyesykdommene Hvordan øynene snakker med hjernen Hvordan synet styrer følelser Er blått lys farlig? Hvorfor gråter vi egentlig? Sminketips for friskere øyne Når synet lurer oss Dette er boken alle burde lese - enten du er langsynt, nærsynt, klarsynt, uten syn, eller aldri har brydd deg om så mye annet enn å holde øynene åpne. Dette er boken du vil snakke om på neste fest!

Sara T. Nøland er legestudent ved Universitetet i Oslo. Parallelt har hun forsket på tørre øyne ved Forskerlinjen, som en start på et PhD-løp, og publisert flere populærvitenskapelige bidrag om temaet. I flere år jobbet hun også som ledsager i Blindeforbundets sommerleir for barn og unge.

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788202739669

EAN 9788202739669

Øyet er et av de mest fascinerende kroppsdeler vi har, og det er denne kroppsdelen vi får et dypere innblikk i, i boken til Sara T. Nøland. Boken er ganske engasjerende, men til tider kan man også kjede seg litt. Jeg lærte allikevel en god del, og greit å få presisert at kroppen er et elekritisk organ, og forfatteren peker i dette tilfellet spesifikt på øyet som en kroppsdel som innholder mye småelektronikk.

Når det er sagt så synes jeg boken også mangler en del, kommer med noen direkte feil og kunne gått dypere inn på noen områder. Den kunne sagt mer om kroppens biologiske klokke som tar utgangspunkt i lyset som øynene mottar, og forfatteren er noe skeptisk ladet mot bruken av blålysblokkeringsbriller, men nevner det bare med tanke på at det ikke er bevist effekt på øyeubehag som "digital eye strain". Hun viser til noe hun kaller en omfattende studie, men som jeg ut fra hennes forkalring ikke kan se at er så omfattende. Det kan også finnes flere årsaker til "digital eye strain" enn kun skjermbruk, og at det også kan være andre faktorer som kan spille inn for å forbedre den nevnte plagen enn å bruke blålysblokkeringsbriller. Selvom denne studien ikke viste noen effekt, så kunne hun gjerne gitt eksempler på hva blålysblokkere er bra og effektive mot, men det får vi ikke vite i denne boken, selvom forskningen ligger tilgjengelig.

Videre så anbefaler hun at man bruker solbriller, men her har det kommet forskning som viser at solbrillebruk ikke er bra, at det bl.a. er kreftfremkallende og forstyrrende for døgnrytmen. Sunne solvaner vil heller være med på å beskytte øyeskader som forfatteren peker til og ikke solbriller. Selvom det ikke er hovedtema så mener forfatteren at salt og mettet fett bør unngås med tanke på den generelle blodårehelsen, og dermed også blodårehelsen i øynene. Dette er stikk i strid med skikkelig forskning og hun henviser ikke til en eneste kilde når hun hevder dette.
Det er allikevel bra at forfatteren er bevisst den negative effekten skjermbruk kan ha på søvn, sosialisering og læring, men kunne gått litt dypere inn på påvirkningen den har på øyehelse generelt. Hun peker positivt nok til WHOs anbefalinger om at barn under to år ikke bør ha skjermtid pga. skadene det kan medføre. Boken lærte meg også noe om såkalt uoppmerksom blindhet, og at det å lese i mørket eller svak belysing ikke skader øynene slik man ofte er blitt lært opp av velmenende foreldre. En grei bok, selvom den manglet noe krydder som kunne gjort mitt SYN av boken noe bedre.

Synet er litt som kjærlighet for øvrig; man vet ikke hva man har før man mister det

• "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen
  • "Sjarmen med tarmen - om et av kroppens mest undervurderte organer" av Giulia Enders