Øya som glitrer i sølv

Utgivelsesår 2023

ISBN13 9788203397066

EAN 9788203397066

Genre Spenning

Sofia bor i villa aftensol på sommerøya sammen med moren og hunden.
Nå venter de besøk av morens halvbror og hans familie, dette er familie Sofie ikke kjenner, og hun har heller ikke lyst til å bli kjent med dem.
Sofie forteller Kasper, Edvard og Olivia skumle historier om sjørøvere som går igjen på øya og leter etter skatten han en gang gjemte, for å skremme dem bort.
Men plutselig befinner de seg i en høyst reell og farlig situasjon med virkelige smuglere.
Underveis oppdager alle de fire barna Sofie, Kasper, Edvard og Olivia at de har magiske krefter som hjelper dem.
Historien er delt opp slik at alle de fire barna Sofie, Kasper, Edvard og Olivia forteller sin historie i hvert sitt kapitel – før perspektivene samles under kapitteloverskriften «Alle fire».

Øya som glitrer i sølv er en spennende bok for alle som liker mystiske grotter, magiske krefter og et skikkelig mysterium.

Om jeg hadde funnet denne i 10-12 årsalderen så hadde jeg elsket den! Den er nok godt inspirert av Enid Blytons serie om "Fem-gjengen", også her er det tre søsken, to gutter og en jente + en kusine som er enebarn og har en hund. Og de havner selvfølgelig opp i et mysterium!

Sofie bor på Sommerøya, sammen med mamma og hunden Hunniva i huset Villa Aftensol. Mamma har en halvbror, Håvard som har tre barn på Sofies alder - Kasper, Edward og Olivia. Familien kommer til Sommerøya for å snakke om fremtiden til Villa Aftensol som har vært bestefars hus, men som både Håvard og Helene egentlig eier en del av. Sofie er redd for at de skal ta Villa Aftensol fra henne og mamma så de må flytte og er uvennlig mot søskenbarna sine i begynnelsen.

Men hva er det blinkende lyset de kan se om natten? Og er det noe sant i sagnet om Nattens skygge som skal ha gjemt en stor skatt et sted på øya? Dette er en spennende detektivhistorie med noen overnaturlige elementer og det blir litt skummelt mot slutten! Anbefales for mellomtrinnet.

• "Voksesmerter" av Marte Mittet
  • "Neon" av Johanne Emilie Andersen