Noveller

av (forfatter), Leiv Hellerud (oversetter) og Mette Ivers (illustratør).

Samlerens bokklubb 1972 Innbundet

Forlag Samlerens bokklubb

Utgivelsesår 1972

Ujevn samling med én skinnende fortelling

Perlen i denne samlingen er kortromanen «Steppen». Den tar for seg tiåringen Igors (Iegor) lange reise til gymnaset han skal begynne på, tvers over det uendelige slettelandskapet i Ukraina. I praksis er det steppen som har hovedrollen i denne historien. Tilsynelatende er den ensartet og kjedelig, men Tsjekhov får godt fram hvor variert den er både fra naturens og menneskenes side. Alt i alt en godt fortalt historie fra et landskap de færreste av oss har kjennskap til, men som Tsjekhov må ha hatt et intenst forhold til. Oversettelsen virker overbevisende.

Resten av boka består av tildels svært korte fortellinger fra Tsjekhovs tidlige forfatterskap - tror jeg. De er egentlig litt for korte til å gi så mye. Oversettelsen er neppe gjort direkte fra russisk, men kanskje fra engelsk. Vi får for eksempel vite at det heter dampbad (steam bath) isteden for badstue. Den mystiske og ukjente Epiphans dag (engelsk Epiphany) viser seg ved nærmere undersøkelser å stå for helligtrekongersdag eller trettende dag jul. Boka ble i sin tid bare solgt gjennom postordresalg fra firmaet Positiv Fritid as.

I juli skriker ikke lenger kaiene og åker-riksen om kvelden og natten, nattergalene synger ikke lenger i buskkledde kløfter, blomstene dufter ikke lenger, men steppen er fortsatt vakker og levende. Ikke før har solen gått ned og disen lagt seg over bakken før dagens utarmethet er glemt, før alt er tilgitt og steppen puster fritt, av fulle lunger.

Russerne elsker å gjenoppvekke minner, men de elsker ikke å leve.