Norske hexeformularer og magiske opskrifter

Ka forl. 2005 Innbundet

Boken inneholder norske trollformler og magiske oppskrifter, samlet inn av Anton Christian Berg og første gang utgitt i 1901-02. Stoffet er hentet fra artikler i tidsskrifter og aviser, folkeminnesamlernes notatbøker, arkeologisk materiale i form av magiske amuletter og fra 1600-tallets hekseprosesser. Men det er først og fremst i de håndskrevne svartebøkene Bang fant den norske magien. Har litteraturliste, geografisk register og sak- og emneregister.

A. Chr. Bangs klassiker Norske Hexeformularer og magiske opskrifter kom ut første gang i 1901-2. Denne omfangsrike boka er et unikt kildeverk for norsk folkelig magisk tradisjon. Stoffet er hentet fra svartebøker, folkeminnesamleres oppskriftsbøker, eldre materiale fra hekseprosesser, topografisk litteratur og liknende. Den er i sitt stofftilfang og omfang enestående i Norge, og uunnværlig for alle med interesse for magi. Den nye utgaven inneholder både et stedregister og et tematisk register. Den har et nyskrevet forord av folklorist Velle Espeland, og inneholder også en fyldig bibliografi over bøker og artikler om norsk svartebokstradisjon.

Forlag Ka forl.

Utgivelsesår 2005