Norsk tro og tanke. Bd. 2

1800-1940

av (redaktør).

Tano Aschehoug 1998 Innbundet

Verket presenterer i alt 194 tekster fra middelalderen fram til 1940. Tekstene er ordnet kronologisk etter epoker og samlet i tematiske bolker. Til hver epoke er det skrevet en innledning av norske fagfolk, i tillegg er hver tekst forsynt med en egen innledning. Bind 1 tar for seg perioden år 1000 til 1800, bind 2 perioden 1800 til 1940.

Forlag Tano Aschehoug

Utgivelsesår 1998

Serier Norsk tro og tanke 1-2. Bindene selges ikke enkeltvis (2) Norsk tro og tanke 1-3. Bindene selges også enkeltvis

Ingen sannhet lever evig, enhver sannhet har sin tid, og når dens time er kommet, er det likeså fåfengt å kjempe mot den, som det er å forsøke å oprettholde den efterat dens tid er forbi.

Fridtjof Nansen

Om religionen kan vi med Emerson si, at den ene tidsalders religion i regelen er den nestes litterære underholdning.

Fridtjof Nansen

En gjennsomsnittskristen taler i regelen meget om beskjedenhet og ydmyghet som kristelige dyder; men dette avholder ham ikke fra å tro at han hører til de få utvalgte. eller fra å betrakte sine egne meninger som de eneste sanne og saliggjørende. Den moderne videnskap kan lære en sundere lærdom.