Normer og makt

innføring i internasjonal politikk

av (redaktør) og Raino Malnes (redaktør).

Abstrakt 2001 Heftet

Boken tar for seg generelle temaer innen forskning om utenrikspolitikk og internasjonal politikk, og spørsmål som knytter seg til Norges rolle i verdenspolitikken. Artiklene gir kjennskap til fakta og til teorier som kan hjelpe oss å forstå internasjonale hendelser. Har litteraturlister og stikkordregister.

Hvilke sikkerhetspolitiske utfordringer møter Norge ved inngangen til et nytt årtusen? Hvorfor er fredsmekling blitt en viktig del av norsk utenrikspolitikk? Hvordan oppnår stater makt og innflytelse? Hvilke virkemidler brukes i internasjonale forhandlinger? Hvordan stiller stater seg til internasjonale avtaler? Hvordan stiller de seg til bestemmelsene i folkeretten? Hva er forklaringen på underutvikling? Hvorfor er det så vanskelig med samarbeid og integrasjon mellom stater?
Dette er noen av spørsmålene som står sentralt i forskning om utenrikspolitikk og internasjonal politikk. Denne boken gir en aktuell innføring i forskningsfeltet. Den tar for seg både generelle temaer og spørsmål som særlig knytter seg til Norges rolle i verdenspolitikken. Artiklene er skrevet av ledende norske fagfolk. De gir kjennskap til fakta . hendelser, aktører, institusjoner . og til teorier som kan hjelpe oss å forstå internasjonale hendelser.
Boken henvender seg til studenter i statsvitenskap og andre samfunnsfag, og til politisk interesserte. Den er redigert av professor Jon Hovi og professor Raino Malnes ved Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo.

Forlag Abstrakt

Utgivelsesår 2001

Gode bidrag til teori og empiri i statsvitenskap.

• "Internasjonalt samarbeid og internasjonal organisasjon - en innføring" av Jon Hovi
  • "Den medialiserte politikken" av Anders Todal Jenssen
  • "The Globalization of World Politics" av John Baylis
  • "Statsvitenskapelig leksikon" av Øyvind Østerud
  • "Politikkens allmenngjøring - Stortinget, regjeringen og de organiserte interessene i et nypluralistisk demokrati" av Hilmar Rommetvedt
  • "Statsvitenskap - innføring i politisk analyse" av Øyvind Østerud
  • "EU - mellomstatlig samarbeid og politisk system" av Dag Harald Claes
  • "Forvaltning og politikk" av Tom Christensen
  • "Humanity - The Moral History of the Twentieth Century (Pimlico)" av Jonathan Glover
  • "Moderne sosiologisk teori" av Gunnar C. Aakvaag
  • "Det norske samfunn" av Ivar Frønes
  • "Enhet og mangfold - samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode" av Kristen Ringdal