Anarki, makt og normer

innføring i internasjonal politikk

av (redaktør) og Raino Malnes (redaktør).

Abstrakt 2007 Heftet

En innføringsbok i internasjonal politikk og utenrikspolitikk. Den handler om generelle emner og spørsmål særlig knyttet til Norges rolle i verdenspolitikken. Artiklene tar for seg temaer som: Det globale anarkiet, utenrikspolitiske målsettinger og virkemidler, og trusler i internasjonal politikk. Beregnet på studenter i statsvitenskap og andre samfunnsfag, og politisk interesserte. Har register.

Forlag Abstrakt

Utgivelsesår 2007

Gode bidrag til teori og empiri i statsvitenskap.

• "Internasjonalt samarbeid og internasjonal organisasjon - en innføring" av Jon Hovi
  • "Den medialiserte politikken" av Anders Todal Jenssen
  • "The Globalization of World Politics" av John Baylis
  • "Statsvitenskapelig leksikon" av Øyvind Østerud
  • "Politikkens allmenngjøring - Stortinget, regjeringen og de organiserte interessene i et nypluralistisk demokrati" av Hilmar Rommetvedt
  • "Statsvitenskap - innføring i politisk analyse" av Øyvind Østerud
  • "EU - mellomstatlig samarbeid og politisk system" av Dag Harald Claes
  • "Forvaltning og politikk" av Tom Christensen
  • "Humanity - The Moral History of the Twentieth Century (Pimlico)" av Jonathan Glover
  • "Moderne sosiologisk teori" av Gunnar C. Aakvaag
  • "Det norske samfunn" av Ivar Frønes
  • "Enhet og mangfold - samfunnsvitenskapelig forskning og kvantitativ metode" av Kristen Ringdal