Noen å løpe med

en kjærlighetsfortelling fra Jerusalem

av (forfatter) og Kjell Risvik (oversetter).

Gyldendal 2006 Innbundet

I denne romanen møter du to tenåringer fra middelklassen, som plutselig befinner seg midt i Jerusalems voldelige underverden. Tamar rømmer hjemmefra sammen med sin elskede hund, barberer hodet og går i dekning. Hun må prøve å redde broren sin ut av klørne på en kynisk narkolanger. Da hun mister hunden sin, er det den sjenerte Assaf som finner den, og som så legger ut på leiting etter hundens eier. Dette fører han ut på en ferd gjennom Jerusalems gater, hvor han til slutt finner Tamar.

En vakker og klassisk kjærlighetsfortelling fra dagens Jerusalem. Det ser ut til å bli 16-årige Assafs verste sommer noensinne. Søsteren hans har flyttet til USA, og kameraten hans har ikke tid til ham. Foreldrene er bortreist og sommerjobben i Jerusalems rådhus er verken krevende eller inspirerende. Om kveldene sitter han alene hjemme foran tv-en eller spiller data. Så plutselig står Assaf overfor en uventet utfordring. Han får i oppdrag å finne eieren av en gul labrador som har gått seg vill. Og når hunden legger på sprang gjennom Jerusalems gater, gjelder det å holde godt fast. På den andre siden av byen har den viljesterke, talentfulle og musikalske Tamar påtatt seg et like håpløst oppdrag: Å redde broren sin ut av klørne på en kynisk narkolanger. Og forhåpentligvis finne igjen hunden sin, som har kommet bort fra henne.David Grossman (f. 1954) blir betraktet som en av Israels fremste forfattere og en klarsynt iakttaker av den israelsk-palestinske konflikten. I Noen å løpe med er det andre aspekter ved dagens israelske virkelighet han vever historien rundt. Dette er en fargesterk, musikalsk og kjærlig fortelling krydret med sagnets mystikk. «Lidenskapelig og inderlig . en på samme tid universell og spesifikk fortelling, en klassisk kjærlighetsfortelling forflyttet til dagens Israel.» The New York Times Book Review

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205349438

EAN 9788205349438

Omtalt sted Israel

16 år gamle Assaf har fått sommerjobb i Jerusalems rådhus. Jobben er lite utfordrende og ganske kjedelig, men en dag endrer alt seg.
Assaf får i oppdrag å finne eieren til en hund som er i sjefens varetekt. Hunden er ivrig etter å finne hjem, og Assaf har sin fulle hyre med å holde seg fast i hundebåndet på vei gjennom Jerusalems gater.
På motsatt side av byen er Tamar ute i et farlig ærend. Broren har havnet i klørne på en narkolanger, og Tamar må redde ham før det er for sent. Hunden Dinka er også borte, men den må vente.

Nydelig og rørende historier om to unge menneskers kamp for å gjøre det rette, og å overleve.

• "En dåre fri - roman" av Beate Grimsrud
  • "Saman er ein mindre aleine - roman" av Anna Gavalda