Omtale fra forlaget
Hva er naturvitenskap? Hvilken betydning har naturfag som allmenndannelse i dagens skole og samfunn? Hvordan skal man forholde seg kritisk til media og interessegrupper som både bruker og misbruker forskning og vitenskap i sine forsøk på å fremme spesielle interesser? Naturfagene er viktige! Ikke bare som nyttefag, men som kultur- og dannelsesfag, og som ballast for å kunne fungere i er moderne samfunn. Forfatteren tar leseren med på en dannelsesreise i naturvitenskapens mange sider - en reise som går gjennom historien, filosofien, sosiologien, etikken, økonomien og politikken. Boken er en engasjerende presentasjon av ulike tilnærminger for å forstå naturfagene i en bred sammenheng. Forfatteren bruker en rekke spennende eksempler og historier for å belyse temaene. Denne tredje utgaven er gjennomgående revidert. Blant annet har det samfunnsmessige perspektivet og ungdommens verdier, erfaringer og interesser både til skole, miljø og naturfag fått en bred plass. Boka gir også en interessant presentasjon av nyere teori og forskning om barns og unges læring. Om Naturfag som allmenndannelse – En kritisk fagdidaktikk "Selv holder jeg aldri et foredrag om saken (dvs dannelse) uten å henvise til Svein Sjøbergs utmerkede bok om naturvitenskapelig dannelse. Sjøbergs bok skulle, etter min oppfatning, ha vært obligatorisk lesing for studenter på alle fakulteter. Jeg unnlater heller aldri å si at "dannelse" i vår moderne kultur må bli svært mangelfull uten innsikt i naturvitenskap og teknologi." Trond Berg Eriksen (professor i idehistorie, Universitetet i Oslo) Morgenbladet 27.april 2012 Omtale av forrige utgave i Tidsskriftet Apollon Omtale av forrige utgave i Forskningspolitikk Omtale av forrige utgave i Pedagogiska Magasinet
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2009
Format Heftet
ISBN13 9788205376441
EAN 9788205376441
Språk Bokmål
Sider 440
Utgave 3
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketDe riktig kultiverte lærerne kan nærmest skryte av sin hjelpeløshet overfpr teknisk utstyr. Naturvitenskapelig og teknologisk analfabetisme blir nesten opphøyet til et adelsmerke på genuin dannelse. Uvitenhet blir gjort til en dyd!