Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka tar opp viktige sider ved vitenskapsteori, både fra filosofisk, historisk og sosiologisk perspektiv. Nyere teorier og forskning om barns læring og deres hverdagsforestillinger blir behandlet, og det reises spørsmål om naturvitenskapens verdier, idealer og dens kultur. Har litteraturliste og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
Hva er naturvitenskap . og hvilken plass har naturfag som allmenndannelse i et moderne samfunn? Svein Sjøberg argumenterer for at naturfagene ikke bare legger et grunnlag for de rent materielle sider ved et moderne samfunn, men at naturfagenes ideer, metoder og verdensbilde er blant de mest sentrale delene av vår kulturarv. Naturfagene er derfor viktige i skolen også som kultur- og dannelsesfag, og som ballast i et demokratisk samfunn. Svein Sjøberg presenterer vitenskapsteori, både fra et filosofisk, historisk og sosiologisk perspektiv. Spesielt tar han for seg hvordan man kan forholde seg til den postmoderne kritikken av naturvitenskapen man ofte møter i dag. Kvasi- og antivitenskapelige 'alternativer' og en utbredt naturvitenskapelig analfabetisme er blant dagens store utfordringer. Den senere tidens 'tekno-vitenskap' gjør det også nødvendig å tenke på nye måter om naturvitenskapens idealer, dens objektivitet og dens forhold til samfunnet. Forfatteren viser her hva dette innebærer.Boka gir også en interessant presentasjon av nyere teorier og forskning om barns og unges læring. Det er en omfattende revisjon Svein Sjøberg har foretatt, og boka griper fatt i de spørsmålene og problemstillingene som preger den pågående faglige og fagdidaktiske debatten. I et nytt kapittel tar han opp elevers erfaringer, holdninger og interesse for naturfag, i hovedsak basert på internasjonal forskning som han selv leder. Et kapittel om naturfag i norsk skole og samfunn er helt nyskrevet.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2004
Format Heftet
ISBN13 9788205329911
EAN 9788205329911
Språk Bokmål
Sider 411
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketDe riktig kultiverte lærerne kan nærmest skryte av sin hjelpeløshet overfpr teknisk utstyr. Naturvitenskapelig og teknologisk analfabetisme blir nesten opphøyet til et adelsmerke på genuin dannelse. Uvitenhet blir gjort til en dyd!
9 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket