Når kjærlighet ikke er nok

av (forfatter), Arne Sætherø (forfatter), Erlend Sviland Sætherø (forfatter) og Audun Sviland Sætherø (forfatter).

Publicom 2013 Innbundet

Arne står ved kjøkkenbenken og forbereder søndagsmiddagen. Jeg sitter i godstolen på kjøkkenet, vi snakker om et brev som er kommet.

Han har vært litt stille i det siste, et kort øyeblikk stopper tankene ved dette, men det er ikke unaturlig at det er slik iblant. Nå sier jeg høyt at jeg gleder meg til resten av vårt liv sammen. Uten å vite helt hvorfor fortsetter jeg å snakke, nå om ærlighet. Jeg sier at det er viktig at vi alltid er ærlige overfor hverandre.

Det er slutt på kommentarene til det jeg sier. Det er stille. Han ser bort. Jeg spør hva det er. Stemmen som sier ordene, er knapt hørbar; det er noe han må fortelle meg. Han bruker uvanlig lang tid, og utålmodig som jeg er, kommer jeg med det ene forslaget etter det andre. Ingenting stemmer. De neste ordene stanser verden: «Jeg er homofil».

«Når kjærlighet ikke er nok» er historien om hva som skjer i en familie når Arne erkjenner for seg selv, Åshild og guttene at han er homofil.

Forord ved Frode Thuen.

Forlag Publicom

Utgivelsesår 2013

Omtalt person Åshild Sviland Arne Sætherø Audun Sviland Sætherø Erlend Sviland Sætherø

"Selvfølgelig ikke, dette handler ikke om sex." Han har alltid vært tydelig på at legning favner uendelig mye mer enn hvem en er tiltrukket av, at legning er en del av identiteten til ethvert menneske og at denne kan ha innvirkning på interesser, yrkesvalg, smak og mye mer. Så fortsatte han med å si at alle har en menneskerett til å leve i pakt med egen legning, men at ingen uansett legning har rett eller krav på sex.

• "Bak lukkede dører" av B.A. Paris
  • "Den ene pluss en" av Jojo Moyes