MVA-kommentaren

merverdiavgiftsloven 19 juni 1966 nr 66

mva-kompensasjonsloven 12 desember 2003 nr 108

Stortingets vedtak 25 november 2004 nr 1552 om merverdiavgift for budsjetterminen 2005

bokføringsloven 19 november 2004 73 (utvalgte deler)

av (forfatter) og Tor S. Kildal (forfatter).

Gyldendal akademisk 2005 Innbundet

Boken inneholder kommentarer til stortingsvedtaket for 2005 om merverdiavgift, de relevante bestemmelser i bokføringsloven og bokføringsforskriften og den generelle kompensasjonsloven for kommuner m.v. Har litteraturliste og stikkordregister.

Tredje utgave av MVA-kommentaren er fullstendig ajourført og betydelig utvidet. Denne utgaven inneholder kommentarer til stortingsvedtaket for 2005 om merverdiavgift, de relevante bestemmelser i bokføringsloven og bokføringsforskriften og den generelle kompensasjonsloven for kommuner mv. Siden første utgave kom ut i 2001, er denne boken etablert som den ledende veiledning til merverdiavgiftsloven etter Merverdiavgiftsreformen 2001. I denne utgaven er innarbeidet nye viktige tolkningsuttalelser og ny rettspraksis, blant annet den endrede forståelsen av fradragsretten for inngående merverdiavgift. MVA-kommentaren er et nødvendig verktøy for å arbeide med det omfattende rettsområdet som merverdiavgiften nå utgjør. Det gjelder særlig for en rekke næringsdrivende, revisorer, advokater, regnskapsførere, økonomiledere i kommuner mv, samt ansatte i den offentlige avgiftsforvaltning. Også studenter ved revisorstudiene og ved spesialiseringskursene på enkelte masterstudier vil ha stort utbytte av MVA-kommentaren.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2005