Motiverende samtale - MI

endring på egne vilkår

av (forfatter), Christina Näsholm (forfatter) og Ane Sjøbu (oversetter).

Fagbokforlaget 2007 Heftet

Boka gir en innføring i motivational interviewing (MI). Den inneholder et eksempel på en MI-samtale, gir en gjennomgang av sentrale begreper, i tillegg til praktiske eksempler som viser hvordan intervjueren kan bruke samtaleredskaper for å gi støtte under en forandringsprosess og for å nå bestemte mål. Boka er beregnet på studenter, rådgivere og behandlere, og alle som vil lære MI. Har stikkordsregister.

Motivational interviewing (MI), på norsk også kalt motiverende samtale og endringsfokusert rådgivning, ble tidligere mest brukt i arbeid med rusmiddelbruk. Etter hvert er denne metoden blitt vanlig å bruke i forhold til alle former for rehabiliteringsarbeid, til forebyggende helsearbeid og til korte helsefremmende intervensjoner. Metoden kan brukes i rådgivningssamtaler, i korte målrettede konsultasjoner og innenfor rammene av psykoterapeutisk kontakt. En MI-samtale innebærer at fagpersonen bruker forskjellige lytteteknikker, samtaleverktøy og sammensatte strategier for å hjelpe mennesker til å ta stilling til, sette i gang, gjennomføre og vedlikeholde endringer. Slike samtaler gjennomføres i en omsorgsfull atmosfære og med respekt for personens selvstendighet. Boken innledes med en autentisk MI-samtale, inneholder en kort historisk oversikt og kapitler om sentrale begreper som motivasjon, diskrepans, ambivalens og motstand. Andre kapitler er mer praktisk innrettet og fokuserer på hvordan intervjueren kan bruke samtaleredskaper for å nå bestemte mål og støtte opp under forandringsprosesser. Motiverende samtale henvender seg til alle som vil lære MI, til profesjonelle rådgivere og behandlere som ønsker å integrere motivasjonsfremmende elementer i sine samtaler, og til studenter på høgskoler og universitet som ønsker å bli dyktige på kommunikasjon og forandringsarbeid med klienter/pasienter. Tom Barth og Christina Näsholm er begge psykologer og spesialister i klinisk psykologi.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007