Mord på Nilen

av (forfatter) og Hans Brückenberg (oversetter).

Aschehoug 2011 E-bok

Hercule Poirot er på ferie i Egypt. Om bord på en liten Nil-damper treffer han en utsøkt samling mennesker fra den engelske og amerikanske sosietet. Fra første stund hviler en skjebnesvanger atmosfære over båten. Et ungt par blir forfulgt av en sjalu kvinne som er i stand til alt, andre passasjerer er ikke det de gir seg ut for, og båtens mannskap er heller ikke til å stole på. Så skjer et mord. Poirot er den eneste som holder hodet kaldt, han vil til bunns i saken.

Et cruiseskip seiler rolig på Nilen. Plutselig blir freden brutt da man oppdager at en av passasjerene, Linnet Ridgeway, er blitt skutt gjennom hodet. Hun var ung, flott og vakker - en kvinne som hadde alt - inntil hun mistet livet.

Hercule Poirot kommer til å tenke på et tidligere utbrutt fra en av passasjerene: «Jeg skulle gjerne satt min elskede lille pistol mot hodet hennes og trukket av.» Men i disse fremmedartede omgivelsene er ingenting helt som det kan se ut som ...

Utgivelsesår 2011

ISBN13 9788203214424

EAN 9788203214424

Omtalt sted Egypt

"Mais oui," sa han. "Jeg liker å ha tilhørere, det må jeg tilstå. Jeg er forfengelig, forstår dere. Jeg er sprekkeferdig, så innbilsk er jeg. Jeg liker å si 'se hvor skarp Hercule Poirot er!'"

I aften hadde M. Blondin benyttet seg tre ganger av sitt kongelige privilegium - først var det en hertuginne, så en berømt veddeløpslord, og endelig var det en liten, komisk utseende mann med overveldende sorte mustasjer. En tilfeldig tilskuer ville knapt tenke seg at Chez Ma Tante kunne være synderlig beæret ved hans besøk.

• "Poirot løser gåten - mordet på seiersballet" av Agatha Christie
  • "Den forsvunne domprost" av Agatha Christie