Modig ledelse i barnehagen

et kampskrift!

av (forfatter) og Knut Rune Johansson (illustratør).

Sebu forl. 2011 Heftet

Boken er ment som et kampskrift en for modig ledelse i barnehager. Forfatteren drøfter både autentiske og karismatiske ledere. Boka er skrevet for alle som arbeider med ledelse, og vil ha spesiell interesse for styrere og pedagogiske ledere i alminnelighet og i barnehager spesielt. Har litteraturliste.

Dette er ingen vanlig lærebok i ledelse, men et engasjert kampskrift for en modig ledelse hvor ledere tør å stå fram og være seg selv og kjempe for de sakene de tror på. Forfatteren stiller fundamentale spørsmål som: Hvorfor skal noen ville følge meg? Hva vil jeg med mitt lederskap? Kan mitt lederskap knyttes til den person jeg er? Hva kan jeg oppnå med å være modig? Forfatteren drøfter både autentiske og karismatiske ledere, og er innom ledere som Hitler, Che Guevara og andre vel kjente ledere. Samtidig drøfter han hverdagen for ledere i sin alminnelighet og i barnehagen spesielt. Forfatteren står for at å lede er ingen metode, men å leve et liv fullt og helt, på godt og vondt. Boka er rettet mot alle som arbeider med ledelse, og vil være spesielt interessant for styrere og pedagogiske ledere i barnehagen, samt førskolelærerstudenter. Knut Rune Johansson er pedagogisk leder i Asker kommune og studerer til mastergrad i ledelse på BI. Han er førskolelærerutdannet, har høyskoleutdanning i pedagogisk veiledning, prosjektledelse og økonomi/administrasjon.

Forlag Sebu forl.

Dagens barnehagekultur er et speilbilde av en kultur som forteller oss både direkte og indirekte at barndommen er for verdifull til å overlates barna, og at barnet er for verdifullt til å bli latt alene.