Mislykkede stater

maktmisbruk og angrep på demokratiet

av (forfatter) og Morten Hansen (oversetter).

Oktober 2008 Innbundet

USA krever retten til å bruke militære virkemidler mot mislykkede stater rundt om i verden. Forfatteren mener at Amerika deler de samme utfordringene med mange regimer som regnes som mislykkede stater, og utgjør derfor en trussel mot eget folk og naboland. Han gir en grundig innføring i en global supermakt som har krevd retten til å omforme andre land ved å styrte regjeringer som utgjør en trussel mot landets interesser. I mens befinner supermakten seg i en demokratisk krise, og deres politikk og praksis fører verden mot randen av en miljøkrise.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted USA

• "Makt og terror - etter 11. september" av Noam Chomsky
  • "Propaganda og offentlighet - samtaler med Noam Chomsky" av Noam Chomsky
  • "Frihet neste gang" av John Pilger
  • "Hegemoni eller overlevelse - Amerikas søken etter global dominans" av Noam Chomsky
  • "Verdens nye herskere" av John Pilger
  • "Castro - mitt liv" av Ignacio Ramonet