Omtale fra forlaget
Boken tar opp kvalitative og kvantitative metoder som er egnet for studiet av sendersiden, innholdet og mottakersiden i kommunikasjonsprosessen. Dels går boken inn på metoder som er felles for flere humanistiske eller samfunnsvitenskapelige fag, kildekritikk, observasjon, kvalitativ tekstanalyse, kvalitativt intervju, spørreskjema etc., dels metoder som er relativt spesifikke for medievitenskap, først og fremst kvantitativ innholdsanalyse. Boken tar også opp en del vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer som er relevante for mediefaget. Boken er først og fremst ment å skulle gi leserne grunnlag for en kritisk lesning av den medievitenskapelige litteraturen, men den kan også gi et visst grunnlag for gjennomføring av egne, enkle datainnsamlings- og analyseoppgaver. Metodebok for mediefag vil derfor også være egnet for medielærere og for studenter i journalistikk og andre mediefag. Knut Helland er professor, Karl Knapskog er universitetslektor, og Helge Østbye er professor ved Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen. Terje Hillesund er førsteamanuensis ved Høgskolen i Stavanger, Avdeling for økonomi, kultur og samfunnsfag (ØKS). Besøk også bokens hjemmesider på www.fagbokforlaget.no/mediemetode.html
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 1997
Format Heftet
ISBN13 9788276742763
EAN 9788276742763
Språk Bokmål
Sider 288
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket8 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket