Med kamera i norsk natur

av (forfatter) og Nils Viker (illustratør).

Orion 2004 Innbundet

Fotografen lar oss få innblikk i de mange opplevelsene han har hatt gjennom sin karriere som naturfotograf. Naturfotografiene ledsager skildringer av natur og dyreliv, av trolske og mystiske stemninger, og av risikofylte oppdrag og dramatikk.

I denne boken får du igjen stifte bekjentskap med den legendariske naturfotografen og friluftsmannen Nils Viker og hans fargerike naturskildringer. Men denne gangen lar han oss også få et innblikk i de mange dramatiske og spennende opplevelsene han har hatt i forbindelse med filmopptak gjennom sin lange karriere som naturfotograf. Boken byr på vakre naturfotografier, livfulle skildringer og stemningsfulle naturdikt.
Gjennom mer enn 60 år som aktiv naturfotograf, har pioneren Nils Viker (f. 1911) gledet et stort publikum med sine bilder og smalfilmer. Han har hatt i alt 64 forestillinger i Universitets Aula, som regel med overfylte hus. Viker har tidligere utgitt åtte bøker, seks av dem etter fylte 80 år!

Forlag Orion

Utgivelsesår 2004

MED LIVET SOM INNSATS
(Sitat):
Telefonen ringer! Stedet er Viker gård i Ådal sent på ettermiddagen den 4. november 1944.
Min yngste bror, Einar, feiret sin fødselsdag denne kvelden. Jeg var nettopp kommet ned fra Vikerfjell-området etter å ha utført tannbehandling på noen Milorgkarer, da telefonen ringte. Egentlig skulle jeg ha vært på plass i Hønefoss denne dagen, men da tannbehandlingen var avsluttet, bestemte jeg meg for å være igjen et par dager for å ta bilder av virksomheten her oppe. Ragnhild, min kone, visste om dette. Det var hun som ringte fra Hønefoss. Stemmen tydet på at det gjaldt noe alvorlig. Den korte beskjeden jeg fikk, var: "Reis ikke til Hønefoss i morgen! Vent på gården til du får nærmere beskjed!" Jeg nevnte ingen ting til de andre i selskapet om innholdet i samtalen, men var selv meget spent på hva det kunne være.
I løpet av ettermiddagen og utover kvelden var det blitt et fryktelig vær, med regn og kulingbyger, og tiden gikk uten at jeg hørte noe. Jeg ble mer og mer spent.
Plutselig, ved midnatt, sto Ragnhild søkkvåt og forfrossen i døren. Det ble stor oppstandelse blant gjestene. Alle forsto at noe alvorlig måtte ligge bak besøket, men ingen spurte.
Slik var det under krigen. Jo mindre man visste, desto bedre.
Bakgrunnen for at Ragnhild, med livet som innsats, satte over Sperillen denne uværsnatten, var følgende: Jeg var oppført som gissel nr. 1 for politimesteren i Hønefoss i tilfelle noe skulle skje med ham. ... ...
(sitat slutt)