Me Against My Brother

At War in Somalia, Sudan and Rwanda

Routledge 2001 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Routledge

Utgivelsesår 2001

Format Paperback

1990-tallet var et brutalt, blodig, og ekstremt voldelig ti-år for Øst Afrika og Afrikas Horn. Borgerkrig i Somalia, borgerkrig i Sudan, folkemord i Burundi og Rwanda og krig mellom Eritrea og Etiopia som resulterte i store flyktningestrømmer, sykdomsutbrudd og sultkatastrofer satte sitt preg på alt av rapporter, avisartikler og bøker som ble skrevet om området. Det er også tilfelle med denne boken av den amerikanske journalisten Scott Peterson fra 2001. Peterson var krigskorrespondent og rapporterte fra konfliktene i Somalia, Sudan og Rwanda på denne tiden, og i boken redegjør han kort og enkelt for bakgrunnen for konfliktene og forteller om hvordan han opplevde dem. På mange måter gir han et veldig sterkt vitnesbyrd fra denne tiden, samtidig kan jeg ikke fri meg fra en følelse av at han har en overfladisk tilnærming til det han opplever. Menneskene han møter blir først og fremst statister i hans adrenalindrevet jakt på en ny sensasjonspreget historie. Peterson fermstår som en hvit mann i Afrika, som møter andre menn, i kriger og konflikter som tilsynelatende bare handler om menn og hvor kvinner og barn er redusert til stakkars uskydlige ofre. Det er en tabloid fremstilling.
Det mest spennende med boka er at den gir en ekstra puslespillbit til historier som er beskrevet i andre bøker jeg har lest. Petersons historie om da flere jornalister ble angrepet av sivile i Mogadishu under amerikanernes jakt på krigsherren Aidid, så er det en historie også Aidan Hartley forteller om i "The Zanzibar Chest", fortellingen om møtet med Riek Machar i Sør Sudan gir et ekstra innblikk i historien om forholdet mellom Machar og Emma McCune som Deborah Scroggins forteller om i boken "Emmas krig" og i fremstilingen om Rwanda nevner Peterson både sjefen for UNAMIR styrkene Romeo Dallaire og Hotel Milles des Collines, som man kan lese mye mer om i bøkene "Shaking hands with the devil" og "Hotel Rwanda".

"Me against my brother" er ikke mitt første valg når det kommer til bøker om Øst Afrika og Afrikas Horn. Til det er den alt for overfladisk og "typisk amerikansk" - men hvis du kjenner området og vil vite mer om hvordan en krigskorrespondent opplevde det å være der når de store dramatiske hendelsene på 1990-tallet fant sted, så gir den et bra bilde av det.
Jeg gir boken terningkast tre

"I didn´t care much for playing Russian roulette behind the line of a genocidal government whose defeat was assured. Defeated armed men in Africa are always a bad bet for safety"