Maten er min medisin

ayurveda i kjøkkenet

av (forfatter), Elin Qvik (medforfatter), Malin Barrling (medforfatter), Mia Elmlund (medforfatter), Charlotte Gawell (illustratør) og Eirik Myhr (oversetter).

Exlibris media 2015 Innbundet

1 bokelsker følger dette verket.

Maten er min medisin er en vegetarisk kokebok som baserer seg på den indiske helselæren og livsfilosofien ayurveda. Den velkjente ayurvedapraktiserende forfatteren Janesh Vaidya presenterer i 80 herlige og enestående oppskrifter klassikere så vel som nye retter.

India møter nordiske tradisjoner i supper, salater, paier, gratenger, curryretter, biffer, raw food, desserter, mellommåltider, frokoster, smoothier, drikker og krydderblandinger. Alle oppskriftene er omsorgsfullt satt sammen av naturlige ingredienser for å oppnå bedre balanse i kroppen. Råvarer, ingredienser og tilberedningsmåter er tilpasset nordiske forhold.

Innen ayurveda handler det framfor alt om å spise i henhold til kroppstypen sin for å oppnå balanse i kroppen og på lengre sikt også i livet. Mange oppskrifter er komplettert med råd om hva vi skal unngå eller bytte ut dersom vi har bestemte problemer og spiser mat som kroppen vår kanskje ikke har godt av. I bokens kapitler er det oppskrifter som er merket med kroppstypene "VATA", "PITTA" og "KAPHA". Skjemaer og tabeller hjelper oss til å finne fram til hvilken kroppstype vi har.

Dersom vi bare følger måltidsprogrammet til Janes Vaidya gjennom fem trinn, vil vi kjenne oss friskere og sterkere allerede etter tre uker!

Forlag Exlibris media

Utgivelsesår 2015

Ein liten liste så eg kan prøve å ha oversikt på hvor mange bøker eg kjøper :)
Og også de eg får i gave eller leseeksemplar av :)
Desverre får jeg ikke lagt inn alle da jeg ikke får lagt inn de danske og svenske bøkene. Men her dreier det seg bare om noen få :) Så totalt hadde jeg ca. 100 nye bøker :O

For de som vil ha inspirasjon til å levere grønnere i kosten. Her er en liste over vegetar og vegan kokebøker