Omtale fra forlaget
«Matematikk for lærere» er et populært, gjennomprøvd og gjennomarbeidet læreverk. De to bindene dekker alle de sentrale emnene for matematikk i grunnutdanningen. «Matematikk for lærere» er tilpasset grunnskolelærerutdanningens trinn 1-7, men kan også brukes for trinn 5-10. I bind 1 får leseren en grundig innføring i emnene tall og tallregning, algebra og funksjoner, både matematikkfaglig og med sikte på undervisning. Boka tar for seg problemstillinger rundt det å undervise i matematikk. Emnene geometri, kombinatorikk, sannsynlighet og statistikk behandles i «Matematikk for lærere 2», 6. utgave. Denne sjette utgaven er grundig gjennomgått og oppdatert. Flere oppgaver er lagt til, blant annet eksamensoppgaver til hvert tema. Bøkene foreligger nå for første gang i farger, med en mer moderne layout. «Matematikk for lærere» legger til rette for at faglig og didaktisk innsikt utvikles sammen. Verket danner et solid grunnlag for studenter som vil bli gode matematikklærere og styrke matematikkunnskapene i grunnskolen. Forfatterne er Per Arne Birkeland, Trygve Breiteig og Rolf Venheim, alle med lang undervisningserfaring fra Universitetet i Agder.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2019
Format E-bok
ISBN13 9788215033150
EAN 9788215033150
Språk Bokmål
Sider 388
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Denne pensumboken i matematikk for grunnskolelærere forventer ganske mye av en lærerstudent, spesielt hvis det er lenge siden man har gått på skole og blitt undervist i matematikk. For meg som tar matematikk som årsstudium og som ikke følte jeg fikk til matematikken på grunnskole og videregående og nå mange år senere skal ta opp dette, så blir det mye å sette seg inn i og meste parten bli litt for høytsvevende og dårlig forklart for en som kunne trengt en steg for steg introduksjon til de mer avanserte regneartene.
Boken tar forgitt at man kan det meste. Selvfølgelig, en som går rett fra videregående, har hatt god greie på matematikk derfra kan ha en fordel hvis de har denne som pensumbok i en eventuell påfølgende lærerstudie, men utenom det så er dette ganske så vanskelig. Heldigvis er studiene noe tilpasset og didaktisk fokusert og så langt har jeg kunnet fokusere på de laveste trinnene.
Boken innholder også litt i overkant av et utvalg av oppgaver og kunne med fordrel brukt noe mer tid på å forklare utregninger, hvorfor og hvordan svarene blir som de blir. En slik relasjonell forståelse til matematikken blir også pushet på i studiene og da er det rart at man ikke legger mer til rette for det i lærerpensum i matematikkfaget. Jeg kom meg allikevel gjennom boken og fikk gjenopplivet noen gamle matematikk kunskaper som lå nedgravd i dypet av hjernebarken.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket9 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket