Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka dekker den obligatoriske delen av matematikk i lærerutdanningen for grunnskolen. Første del tar opp læreplaner i faget og matematikkens didaktikk. Andre del behandler faglige emner i matematikk og vinkler disse mot undervisning. Tredje del tar for seg matematikkens egenart, historie og anvendelser. Har register og litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Boka dekker den obligatoriske delen av matematikk i lærerutdanningen for grunnskolen. Første del tar opp læreplaner i faget og matematikkens didaktikk. Andre del behandler faglige emner i matematikk og vinkler disse mot undervisning. Tredje del tar for seg matematikkens egenart, historie og anvendelser. Har register og litteraturliste.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788215007618
EAN 9788215007618
Språk Bokmål
Sider 367
Utgave 4
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Denne pensumboken i matematikk for grunnskolelærere forventer ganske mye av en lærerstudent, spesielt hvis det er lenge siden man har gått på skole og blitt undervist i matematikk. For meg som tar matematikk som årsstudium og som ikke følte jeg fikk til matematikken på grunnskole og videregående og nå mange år senere skal ta opp dette, så blir det mye å sette seg inn i og meste parten bli litt for høytsvevende og dårlig forklart for en som kunne trengt en steg for steg introduksjon til de mer avanserte regneartene.
Boken tar forgitt at man kan det meste. Selvfølgelig, en som går rett fra videregående, har hatt god greie på matematikk derfra kan ha en fordel hvis de har denne som pensumbok i en eventuell påfølgende lærerstudie, men utenom det så er dette ganske så vanskelig. Heldigvis er studiene noe tilpasset og didaktisk fokusert og så langt har jeg kunnet fokusere på de laveste trinnene.
Boken innholder også litt i overkant av et utvalg av oppgaver og kunne med fordrel brukt noe mer tid på å forklare utregninger, hvorfor og hvordan svarene blir som de blir. En slik relasjonell forståelse til matematikken blir også pushet på i studiene og da er det rart at man ikke legger mer til rette for det i lærerpensum i matematikkfaget. Jeg kom meg allikevel gjennom boken og fikk gjenopplivet noen gamle matematikk kunskaper som lå nedgravd i dypet av hjernebarken.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket