Maskiner som tenker

algoritmenes hemmeligheter og veien til kunstig intelligens

av (forfatter) og Synnøve Fossum Eriksen (oppleser).

Kagge 2023 Lydfil

«AI - teknologien som vil revolusjonere vår hverdag.»

Hvor raskt går utviklingen av kunstig intelligens? Og hvordan kommer AI til å påvirke livet vårt i årene som kommer?

Når du ikke klarer å slutte å scrolle på sosiale medier er det databaserte algoritmer du kan takke for minuttene du aldri får tilbake. Sommeren 2022 varslet en Google-ingeniør om et dataprogram som hadde blitt bevisst, og få måneder senere sendte norske lærere bekymringsmelding til Stortinget på grunn av en intelligent chatbot. Alt dette - fra algoritmer som påvirker enkeltpersoner, til intelligente dataprogrammer i samfunnet - koker ned til ett spørsmål: Hvordan fungerer kunstig intelligens?
I Maskiner som tenker skriver Inga Strümke om hvordan vi mennesker prøver å lage kunstig intelligens, om vi endelig er i ferd med å lykkes, og om vi i det hele tatt kan fatte hva den nye teknologien vil innebære.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2023

Format Lydfil

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2023

«En debatt som stormet innad i AI-miljøet i 2020, men som ikke nådde den offentlige bevisstheten, handlet om de uetiske sidene ved selve utviklingen av store språkmodeller. Debatten tok av da en av Googles mest profilerte etikere, Timnit Gebru, ble permittert etter å ha bidratt til en forskningsartikkel som kritiserte utviklingen av store språkmodeller. Artikkelen pekte på at klimabelastningen forbundet med å tilpasse de mange milliarder parameterne i en modell som GPT-3, tilsvarer karbonavtrykket til 56 menneskeliv. Å trene opp store maskinlæringsmodeller er rett og slett skikkelig, skikkelig skittent. Det er fort gjort å glemme at regnekraften til datamaskiner må produseres, akkurat som energien til en bils bevegelse eller oppvarmingen til et hus. Når vi snakker om «data i skyen», er vårt mentale bilde at datafiler svever rundt der oppe et sted, mens fakta er at de ligger lagret på et datasenter som bruker strøm og produserer varme. Hvor etisk forsvarlig er det å slippe ut enorme mengder karbondioksid for å trene den ene språkmodellen etter den andre, bare for at vi skal ha en morsom chatbot å bable med? Tre måneder etter permitteringen av Gebru lanserte forresten Google sin til da største språkmodell, den såkalte Switch-Transformer, bestående av 1,6 billioner tilpassede parametere.»

Sitatet over er fra boken til Inga Inga Strümke: Maskiner som tenker med tilleggstittelen Algoritmenes hemmeligheter og veien til kunstig intelligens.

Etter å ha stått lenge i kø for å låne boken på biblioteket, kjøpte jeg den. Utviklingen på området som boken har som tema går med rasende fart. Den måtte leses nå. Samtidig er boken utgitt i 2023 så interessant at den kan leses flere ganger, helt eller delvis.

I februar kom denne nyheten: Google bygger datasenter til 6,8 milliarder kroner i Skien

Det er ulike meninger om etableringen av Google i Skien. Skepsisen er blant annet at datasenteret vil bli et gigantisk strømsluk.

Å lese boken er som å høre Inga Strümke snakke: entusiastisk og kunnskapsrik. Pedagogisk setter hun oss inn i et tema som jeg mener vi ikke kan være likegyldige til. En bok som gir leseren et godt grunnlag for i det minste å følge med når tema kunstig intelligens debatteres.

Dersom du ikke kjenner til Inga Strümke, kan jeg anbefale denne videoen produsert av Forskningsrådet etter at boken ble utgitt:

Olaug Råd fra Forskningsrådet snakker med Inga Strümke fra NTNU og Jens Andresen Osberg fra Digitaliseringsdirektoratet om kunstig intelligens og betydningen for samfunnet og fremtiden. Vi diskuterer Chat GPT, maskinlæring, algoritmer, AI, regulering, lover, diskriminering, personvern, AIACT, EU, rekruttering, finansiering, data og forskning.

Veldig godt skrevet. Liker strukturen på boka. Kunstig intelligens er komplekst og vanskelig å forstå, men jeg klarte å følge resonnementene sånn noenlunde. Skal lese den igjen om en stund. Det eneste jeg savner er et stikkordregister. Det hadde vært til stor hjelp for meg, siden jeg ikke leste den i ett og dermed ikke alltid hadde present definisjonene av de mest sentrale begrepene.

Når vi gir mål til stadig mer intelligente maskiner, blir det stadig viktigere å sørge for at målene vi gir dem, ikke strider mot våre overordnede mål.

Det er en gigantisk utfordring at kunstig intelligens utvikles i et kommersielt marked, hvor kortsiktige mål stort sett aldri samspiller med langsiktige mål.

"De siste par årene har maskinene begynt å tilegne seg evner vi ikke har vært vant til at de har: De skaper bilder, skriver tekst, ser sammenhenger vi mennesker ikke ser, og tar beslutninger raskere og bedre enn vi klarer,"

• "Dei tilsette" av Olga Ravn
  • "Pulskuren - stress riktig, sov bedre, yt mer og lev lenger" av Torkil Færø
  • "Skogen - om trær, folk og 25 000 andre arter" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Stjålet fokus - grunnen til at du ikke klarer å følge med, og triksene du trenger for å klare å konsentrere deg igjen" av Johann Hari
  • "Usynlige kvinner - hvordan mangel på data skaper en verden for menn" av Caroline Criado Perez
  • "Leksjoner" av Ian McEwan
  • "Tillit" av Hernan Diaz
  • "Det store grønne teltet" av Ljudmila Ulitskaja
  • "Amerikansk karmageddon - tanker om mitt fordømte fedreland" av Thomas Seltzer
  • "Lincoln Highway" av Amor Towles
  • "Anarchy in the UKR" av Serhij Zjadan