Maskinens uerstattelige deler

Oktober 2009 Innbundet

Hans Erik er en ung mann som skriver brev til en kvinne i et land langt borte. Han forteller henne om livet sitt i Norge, og lover at han skal sende penger til henne slike at hun kan reise til ham. Gjennom brevene får vi vite at han er en arbeidsløs, nedbrutt person som drømmer om et bedre liv. Dette er en tilstandsberetning om sterke lengsler i en degenerert verden, om forfall, fattigdom og frihetsberøvelse.

"Kjære deg, jeg hater dette landet. Jeg savner deg. Jeg skulle ønske jeg var sammen med deg, at jeg ikke var her i dette drittlandet. Pikken min blir hard når jeg tenker på deg. Jeg har så lyst til at du skal stikke pikken min i munnen, suge, se på meg og smile." En ung mann skriver brev til en navnløs kvinne i et land langt borte. Han lover å skaffe penger, slik at hun kan reise til ham, men verden som venter på ham utenfor leiligheten er lunefull og truende. Maskinens uerstattelige deler er en tilstandsberetning om sterke lengsler i en degenerert verden, der drømmen om noe vakkert allikevel opprettholdes.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Han nølte, tok et skritt ut i rommet. Snudde ryggen sakte mot meg. Over hele ryggtavla hans var det tatovert et slags dyr. Hva er det, spurte jeg. En drage, sa Lasse. Drager er bra, sa jeg. Nei, sa Lasse. Drager er fantasi. Jævla eventyrdyr. Han tok et skritt mot meg. Det burde ha vært en ulv. De er akkurat som katter, bare at de er bikkjer.

• "Billigbok - dikt" av Øyvind Berg
  • "Det siste dyret" av Bård Torgersen