Markedsvendingen

nyliberalismens historie i Norge

Fagbokforlaget 2020 Heftet

Siden slutten av 1970-tallet har det norske samfunnet blitt stadig mer formet av markedsmekanismer. Hvorfor og hvordan har det skjedd?

Markedsvendingen i det norske samfunnet har ikke nødvendigvis gjort staten mindre viktig. Snarere er det staten som har vært pådriver for opprettelsen av nye markeder, og som har sikret at det norske samfunnet har blitt tilpasset den globale konkurranseøkonomien.

Nyliberalistiske tenkere utviklet allerede i mellomkrigstida teorier om den sterke statens rolle i et moderne markedssamfunn. Etter 1970-tallets økonomiske kriser økte disse ideene i popularitet, men som denne boken viser, var endringene i Norge i liten grad drevet av ideologi. Likevel ble det innført markedsstyring i den makroøkonomiske politikken, samtidig som offentlig sektor ble forsøkt organisert etter markedsprinsipper. Hvorfor skjedde dette?

Omdannelsen av Norge til et markedssamfunn er blitt misforstått, karikert og til og med benektet. Markedsvendingen - Nyliberalismens historie i Norge gir en nyansert framstilling av hva som skjedde, hvordan det skjedde, og hvorfor det skjedde.

Ola Innset (f. 1985) har doktorgrad i historie fra European University Institute. Han har skrevet flere bøker og har blant annet vunnet History of Economics Societys Dorfman-pris for avhandlingen som resulterte i boka Reinventing Liberalism (Springer, 2020).

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788245031966

EAN 9788245031966

En ytterst grundig gjennomgang av bakgrunnen og forutsetningene for den nærmest økonomiske religiøsiteten som har preget store deler av verden og i alle fall dominant i tiden etter WW2. Keynes, Hajek, Friedman og andre blir lupelest og samtidigheten og sammenhengen i Norge mellom ungdomsopprøret, statsbæringen til AP og ulike behov for fornyelse blir tydeliggjort. Tildeling av den økonomiske minnneprisen til Alfred Nobel som ble gitt til 13 liberalistiske økonomer i perioden 1974-99 er av svært stor betydning for Chicago-skolens misjonering og nedslagsfelt. Bretton Woods-samarbeidets sammenbrudd og Richard Nixons oppløsning av gullstandarden er på det internasjonale området stegene fra tyngdepunktet nasjonal kapitalkontroll til utvikling mot den diffuse internasjonale kapitalmakten. I Norge er det fra først av en svært isolert beundring av Hajek og andre profeter - en beundring som imidlertid brer seg mens det skjer en slags samtidighet av fenomen og bevegelser som effektvis kan virke paradoksal, men som korrelerer i tid og får endringer til å dra i samme retning. Innset er også god til å illustrere nyanser i ulike maktpersoners overbevisningsmessige tilhørighet i voksen alder ved å vise bl a til deres oppvekst og egenerfaring med konsekvenser av politikk og styring. Den historisk-biografiske lesemåte av skjønnlitteratur har her slik fått sin sakprosa-pendant. Den svake motstanden mot liberaliseringen og nyliberalismen i Norge skyldes et tydelig samvirkearbeid mellom sosialdemokratiet og høyresiden i norsk politikk. DNA hadde i sin midte og sin ledelse i flere ti-år personer som la grunnen for det vi har idag som bl a har ført mot Thomas Pikettys beskrivelse av akkumulasjon av global økonomisk makt på ekstremt få hender - en tilstand som står klart i motstrid til ideene om sosial rettferd og fordelingspolitikk som demokratiet skulle sikre. Jern-triangelet Sosialøkonomisk institutt, Finansdep. og Norges Bank blir supplert med ledere i statsforetak, i parti og regjering - svært mange sosialdemokratiske "modernister". Det er "den innrammede kapitalismens" sammenbrudd på 1970-tallet og det europeiske grepet av det som på sett og vis er konsepsjonsstedet for sosialdemokratiets begynnende fall, dvs at nasjonalstatsideen med et demokratisk fundament i alle fall nær et halvt hundreår har blitt ekstremt utfordret av den transnasjonale kapitalismens evige konkurranse- og vekst-dogme. Politikkens og statens makt utfordres fortsatt og korona har delvis økt dens legitimitet slik kriser fører til at kapitalistene roper på hjelp fra staten og folket mens de ellers samler i lader og trekker stigen opp etter seg og i kriser viser sin svært tydelige midlertidige overlegenhet og konkurransedyktighet. Slik påkalles nye krefter og løsninger på det krevende feltet samfunnsmessig styring der økonomisk kunnskap og forståelse vil måtte fornyes for å nå mål utenfor økonomien, dvs innenfor politikk som har med mennesker og menneskelig virke å gjøre der noen utvalgte har fått fullmakter som demokratiet skal sikre kontrollen ved. Nettopp denne ivaretakelsen av fullmaktene er noe av det det Innset belyser.