Mannen og muren

av (forfatter) og Emine Cankaya (oversetter).

Sirkel forlag 2017 Innbundet

En norsk jødisk jente har vært fanget i en murvegg på Solli Plass siden 1942, etter at hun løp fra tyske soldater under en razzia mot Universitetsbiblioteket. I 2017 blir den unge innvandreren Yakamoz den første som får høre Anna Sophies stemme. Mannen og muren er en spennende fusjon mellom historisk roman, fantasi og magisk realisme.

Forlag Sirkel forlag

Utgivelsesår 2017

Genre Magisk-realistisk litteratur

Omtalt sted Oslo

Leylek skriver i begynnelsen av boken at han hadde tenkt å skrive manus til en kortfilm, og at flere av bifigurene er tenkt å være biroller som fungerer godt på film. De aller fleste fungerer veldig godt i boken og, men akkurat historien fra Grini er litt vanskelig å få til sammen med resten av boken. Det den gjør er å forandre boken til en bok om 2. verdenskrig på en sånn måte at den vil være et godt undervisningsmiddel for å fortelle ungdommer om jøders skjebne. Og det er en bra ting i seg selv. Men i en historie for voksne legger den til (en veldig fin liten historie) som ikke er helt nødvendig. Fantasi-delen er godt ivaretatt med historien om muren og om Yakamoz forhold til den.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Gåten om universets skapelse; enten så var ingenting en tilfeldighet, eller så var alt en tilfeldighet.

Jeg er alltid i fremtiden.