Mann og pappa

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

Boka gir råd og problemstillinger for dagens mann og pappa. Boka følger tretten fedre som forteller om sine erfaringer som far, og om forholdet til egne foreldre, partneren og barna.

ISBN13 9788202359218

EAN 9788202359218

En grei bok om pappas rolle i samvær med barna sine og barneoppdragelsen. Boken tar for seg sentrale ting som menn frykter når de blir fedre, og gir en grei innføring og noen oppmuntrende tips underveis. Boken tar utgangspunkt i ti intervjuer med pappaer i forskjellige livsituasjoner. Jesper Juul bygger videre på dette og tar for seg noen av de viktigste områdene når det kommer til det å være pappa. Boken er kanskje best egnet for de som er førstegangsfedre, men kan absolutt med fordel leses av fedre med flere barn.

Jeg synes boken til tider var litt for generell, men den hadde allikevel noen gode tips å ta med seg videre og områder det er greit å bli mer bevisst på. Boken tar bl.a. fram viktigheten i opprettholdelsen av et god forhold til moren under de turbulente barneårene og hvordan eventuell turbulens i et ekteskapet kan løses når det kommer til det nye livet som skal unnfanges, fødes og oppdras. Jeg likte også at boken tok opp rollen fedrenes fedre kan spille inn i hvordan vi som fedre igjen oppdrar barna våre, og det å være bevisst dette og kunne jobbe seg ut av de negative sporene dette kan ha etterlatt seg i sinn og sjel. Boken innviterer oss også til å inngå i et dypere, nærere, mer ansvarsfullt og pliktbevisst forhold til våre barn, og hvordan det vil spille en viktig rolle i fedretilværelsen.

Etter å ha lest boken kan jeg ikke si at jeg kjente meg igjen i alt, men noe traff og det er sjelden en pedagogisk bok får meg til å felle tårer, noe denne klarte på et punkt i boken. Boken er rik på eksempler og siste del av boken gir oss del i intervjuobjektenes egne historier. Dette er nok en etterlengtet bok som sikkert flere fedre der ute har ønsket å få tak i.

For en mann er det [...] alltid vanskelig å ta til seg et kvinnelig, korrigerende perspektiv, det er lettere når en annen mann foreslår alternativer til det aktuelle atferdsmønsteret.

Det er et faktum at 80% av kvinnene sier at de føler seg som alenemødre enda de bor sammen med barnefaren.

Uansett hva slags bakgrunn du har, og enten du vil det eller ei: Din holdning til konflikter preges av måten dine foreldre håndterte konflikter på - ikke bare konflikter i sitt eget parforhold, men også konflikter de hadde med deg og dine søsken.

[Til fedre] Prøv alrdi å kopiere kjæresten din! Etabler ditt eget forhold til barnet!

Dessverre hender det selv i våre dager nokså ofte at fedre som ble utsatt for vold i sin barndom og/eller ungdom, påstår at de ikke har tatt skade av det. Det stemmer aldri, ikke i noen tilfeller.