Lyset fra al-Andalus

hvordan muslimer, kristne og jøder levde sammen i middelalderens Spania

av (forfatter) og Erling Magnar Jørgensen (oversetter).

Dreyer 2012 Innbundet

Denne boken handler om Andalucia i perioden 786 til 1492, da regionen var under muslimsk herredømme. I kongeriket al-Andalus levde musllimer, jøder og kristne side om side i over sju århundrer. Man opplevde her en sterk kulturell og intellektuell blomstringstid som på mange måter var en viktig forløper for Renessansen.

Forlag Dreyer

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Spania

Entusiasme for en nesten glemt glanstid.
Forfatteren river leseren med i denne kulturhstoriske beretningen om det muslimske Andalusia. I tid strekker historien seg fra 700-tallet til 1492 da Granada overga seg til de katolske regentene Isabella og Ferdinand. Kort tid etter begynte forfølgelsen av gjenværende jøder og muslimer i Spania.

María Rosa Menocal poengterer med stor energi at i årene før 1492 var den iberiske halvøya preget av religiøs og kulturell toleranse. De muslimske herskerne etablerte store biblioteker, hvor språkmektige lærde sørget for oversettelser og spredning av klassiske greske tekster til arabisk, latin og moderne europeiske språk. Noe spesielt fredelig var denne epoken likevel ikke. Det var innbyrdes stridigheter både blant muslimske og kristne småkonger, gjerne med allianser på tvers av trossamfunnene.

Menocals begeistring er til tider vanskelig å følge, men hun bringer boka til en fin avslutning ved å peke på trekk ved den andalusiske kulturarven som lever videre trass i ødeleggelsene. Det gjelder både arkitektur og i litteraturen, hvor hun spesielt nevner Miguel Cervantes og Salman Rushdie.

Forlagssjefen selv, nylig avdøde Hans B. Butenschøn, har skrevet undertekstene til de mange gode illustrasjonene.

• "De usynlige" av Roy Jacobsen