Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Is not the great defect of our education today (...)
that although we often succeed in teaching our pupils
"subjects," we fail lamentably on the whole
in teaching them how to think:
they learn everything, except the art of learning.
/ / /
For we let our young men and women go out unarmed,
in a day when armor was never so necessary.
By teaching them all to read, we have left them at the mercy
of the printed word.
By the invention of the film and the radio, we have
made certain that no aversion to reading shall secure them
from the incessant battery of words, words, words.
They do not know what the words mean;
they do not know how to ward them off or blunt their edge
or fling them back;
they are a prey to words in their emotions
instead of being the masters of them in their intellects.
We who were scandalized in 1940 when men were sent to fight
armored tanks with rifles, are not scandalized
when young men and women are sent into the world to fight
massed propaganda with a smattering of "subjects";
and when whole classes and whole nations become hypnotized
by the arts of the spell binder,
we have the impudence to be astonished.
(...) we postpone the school-leaving age,
and plan to build bigger and better schools; the teachers
slave conscientiously in and out of school hours;
and yet, as I believe, all this devoted effort is largely
frustrated,
because we have lost the tools of learning,
and in their absence we can only make a botched and piecemeal
job of it.
"Da Jonas kom hjem fra skolen, alt på den første skoledagen,
spurte moren hva han hadde lært.
Jonas tenkte seg om.
Jeg har lært å sitta stille, svarte han."
Observatører som Alex Kielland og Jens Ingvald Bjørneboe
forsøkte å grave og fant bøygen som hadde sine iboende evner
til å sno og forsvare seg, skyte nye rotskudd og fotskudd.
Lære tenkningens redskaper, eller bare å repetere og simulere ?
Dorothy L.Sayers måtte etterforske denne kriminelle gåte.
Hvem stjal redskapene?
'Weapons of Mass Instruction':
Lærer John Taylor Gatto ble rystet over defektenes
multipliserende evne,
men mener han etter hvert har kommet på sporet av
mulig konstruktive ressurser.
De unge har kanskje slikt, før systemet får tak i dem?
Gatto har ellers stilt spørsmålet om ikke skolen
tvertimot formodning faktisk fungerer etter sin 'oppstilte' hensikt,
mens hensikten altså er sykelig, eller politisk kriminell?
_
Har vi kjent lærere som tok utmattet avskjed fra sin ungdoms
kallsopplevelse, før de helt hadde klart å analysere og
rapportere? Penset og pensjonert ut med kronisk skoleverk?
Hvordan rapportere korrekt til en bøyg..?
Passer skolen fint for unger / ungdom som er svakere
tilpasset og mindre lykkede i livet enn våre egne,
er det da det er helt passende å kue og herde dem litt?
Lot vesenet seg omstøpe, eller bare tapetsere med nye
gloser og knuskakademiske utredninger?
Er selvstendige sjeler rusk i maskineriet,
ble de egentlig trent opp i noe annet enn tvang og pliktøvelser?
/
Kunne vi trenge en komplementær liste,
'Skoleverket forsvarer sin rett'?
for dokumenterte suksesshistorier,
eller det bestående skolesystems teoretiske utforming
og faglige grunn / grunnsyn
ifølge dets innehavere,
eller ifølge systemets begeistrede mekanikere /
fornøyde brukere (foreldre?)
/
relatert, hjemmeundervisning: S.Wise Bauer
gårean såntnoa? hjemme1hjemme2
musisk sjel avdekket revolt og rabalder
/