Lofotfisket

Pax 2013 Innbundet

Lofotfiske har vært et eventyr og et blodslit, en kamp på liv og død. Og en kamp om rettigheter og penger. Om retten til det havet gir. Lofotfiske er verdens største torskefiske, men også verdens største erotiske eventyr. Ingen vet når det begynte. Skreien har vandret til kysten vår hver eneste vinter i tusener av år for å elske. Hovedsakelig i Lofoten. For fiskerne handler det om å ta skreien, før elskovsakten begynner. Og få fisk med lever og rogn! I flere hundre år har Lofotfisket vært med å bygge opp Norge som nasjon. Nidarosdomen og Bergen som by er bygd på tørrfisk fra Lofoten, som lenge var vår største handelsvare, og som utgjorde hele 80 prosent av Norges eksportinntekter. I denne boka får du servert historien om Lofotfisket, der over 30.000 fiskere deltok. Du får lese om hva det har betydd for Norge, men også om hva det har betydd for den enkelte fisker og hans familie. Og de fleste av oss har en lofotfisker i familien!

Forlag Pax

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Nordland

Vottvika i Skrova har fått sitt navn etter at 60 votter drev i land da 133 fiskere omkom i en storm på Vestfjorden i 1849. En av de verste ulykkesdagene i lofotfiskets historie. Hvorfor alle vottene var til høyrehanda kan du lese om i faktaboken om lofotfiskets historie. Forfatteren kunne sikkert å gitt ut en murstein om dette tema. Men har klokelig valgt å begrense seg. I tillegg er boken på 181 sider lettlest, har en god struktur og er illustrert med mange bilder. Derfor skapte han nysgjerrighet hos meg hele veien og boken ble en «pageturner».Link til et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest den.