Livsmot

Bladkompaniet 2016 Heftet

Åse får endelig gjennomført en vanskelig, men nødvendig samtale med faren. Og hun blir etter hvert sikker på alle valgene hun nå må ta. Så gjenstår det å se om Vidar fortsatt vil være hennes.
Thor står i sitt livs tøffeste kamp. Samtidig som han gjør hva han kan for å beskytte en kollega i et skadet fly mot tyske bombere, innser han at han selv er i minst like stor fare
Han så den skadde bomberen langt under seg, og han tenkte kort gjennom prosedyren for å hoppe ut. Måtte han, så måtte han. Så kom de tyske jagerne rett mot ham.
Dette er siste bok i serien.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 2016

Serie Tvillinger i krig (14)

Genre Romantikk Historisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Oslo Trondheim Levanger

Denne serien må jo bare bli en favoritt, tenkte jeg da jeg tok opp bok 1! Handling fra mitt favorittiår, med tema 2. verdenskrig, og jagerfly. Som med alle Rune Angell-Jakobsen sine serier må jeg ha en 2-3 bøker før jeg er inne i karakterer og miljø. Selv om det går litt trått, nyter jeg språket! Det er få andre forfattere som kan formulere seg like blomstrende som Rune. Språk og dialoger har en helt egen flyt som er en nytelse å lese! Som alltid når jeg er kommet til bok 3 eller 4 er jeg skikkelig inne i handlingen, karakterer og miljø, og jeg kan ikke få nok og må lese mer og mer.

Tvillinger i krig handler i første omgang om tvillingene Åse og Thor. Begge havner i kamper på hver sin måte. De møter selvfølgelig på andre karakterer som blir viktige for handlingen, og får nok av spenning. Det mest fascinerende i denne serien er det med jagerfly, og her har jo forfatter solid kunnskap.
Jeg beundrer linjene og formene like mye i et elegant fly som jeg beundrer formene og linjene på en 1967 Ford Mustang Shelby GT500, så jeg er helt med i flyscenene og når Thor får sitte i en Spitfire. Det er en del tekniske detaljer, men jeg elsker å lese om det! Det beste med hele serien er detaljene om flyene og kampscenene.
Jeg kjenner at jeg får gåsehud når Henry Oliver Rinnan blir skrevet inn som en karakter. Selv på 80-tallet, 40 år etter, vokste vi opp med skrekkhistoriene om Rinnan. Antageligvis den verste av alle sadister som jobbet for Gestapo...
Det eneste jeg reagerer litt på, som kvinne, er hvor nedverdigende Sissel ser på seg selv. Skal ikke røpe handling, men det blir for lite troverdig for min del. Det er i det hele tatt en del reaksjonsmønstre jeg reagerer litt på, men det er ganske ubetydelig for selve handlingen.

Jeg kunne sikkert lest 30 bøker til i denne serien, men får nøye meg med de 14 som er. Denne serien får terningkast 4 og anbefales sterkt.