Livet som leder

lederundersøkelsen 3.0

av (redaktør), William Brochs-Haukedal (redaktør), Lars Glasø (redaktør) og Stig Berge Matthiesen (redaktør).

Fagbokforlaget 2013 Heftet

Denne boken bidrar til dypere innsikt i kunnskapen om ledelse i en norsk kontekst og gir et bilde av hvordan livet som leder arter seg. Boken går i dybden på temaer det ofte spekuleres om i mediene. Boken er basert på AFFs Lederundersøkelse fra 2011, som er betydelig utvidet i forhold til de to første lederundersøkelsene som ble foretatt i 1999 og 2002. Boken er delt inn i fire deler: Del 1: Om lederen Del 2: Om lederens objektive og opplevde kontekst Del 3: Om ulike plattformer for ledelse Del 4: Om utvikling av ledelse Bokens kapitler setter resultatene av AFFs Lederundersøkelse 2011 inn i en bred teoretisk kontekst. Boken vil derfor være aktuell for ledere, fagfolk og forskere innenfor ledelse og organisasjon. Studenter på bachelor- og masternivå innenfor fagfeltet vil også ha nytte av boken. Bokens redaktører kommer fra ulike miljøer: Rune Rønning fra AFF, William Brochs-Haukedal fra Norges Handelshøyskole, Lars Glasø fra Handelshøyskolen BI og Stig Berge Matthiesen fra Universitetet i Bergen. Bokens bidragsytere er blant de fremste forskere og akademikere innenfor organisasjons- og ledelsesfeltet i Norge.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2013

Boken gir interessante opplysninger om norske lederes vurdering av seg selv. Dette holdes opp mot internasjonale forskningsresultater på en god og tankevekkende måte. De norske resultater stemmer også godt med de analyser som er gjort av ledere som har gått på Hovedprogrammet til Nordnorsk Lederutvikling, nnl.
En svakhet med boken er at små forskjeller, som riktignok er statistisk signifikante, blir overvurdert og tillagt d for stor vekt.

• "Hva er ledelse" av Jan Ketil Arnulf