Linderud gård

av (forfatter) og Einar Petterson (forfatter).

Labyrinth Press 2013 Innbundet

Utgivelsen av boken om LINDERUD GÅRD markerer 300?års jubileet for gården.
Gården ble nemlig kjøpt i 1713 av Erich Mogenssøn fra sin far, Mogens Lauritssøn.
Da begynte oppføringen av den fremdeles eksisterende praktfulle lystgården i bindingsverk.
Etter 300 år er gården fortsatt et levende sted, der publikum kan oppleve historiens sus i de historiske rommene som er godt bevart, samt i det praktfulle, barokke haveanlegget som er bortimot unikt i norsk sammenheng.
Bokens forfattere, Kari Greve og Einar Petterson har bodd på gården i 28 år. De har hatt et rikt kildematriale å arbeide med, både i tekst og bilde. Her får man informasjon om de forskjellige eierne og deres familier. Samtidig er fotomatriellet rikt med malerier fra den første tiden, til fantastiske sort/hvitt foto fra tiden da fotografiet overtok for maleriet.
Boken inneholder med sine 184 sider et meget interssant bilde av en storgård som ligger sentralt i Oslo.

Forlag Labyrinth Press

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Oslo

Fra lystgård for overklassen til museum for alle
Denne praktboka har også en leseverdig tekst. Forfatterne fletter sammen historiene om familien, gården og bedriften til en almenn, interessevekkende kulturhistorie fra 1600-tallet til vår tid. Linderud ble bygd som en lystgård til bruk om sommeren, men det øknomiske grunnlaget lå i gårds- og tømmerdriften. Ved urbaniseringen av Groruddalen på 1950-tallet og utover, forsvant dette grunnlaget. Hovedbygningen og hageanlegget ble da overført til en stiftelse som nå inngår i Museene i Akershus. Vel verdt et besøk!

I forordet har en Mathiesen-arving skrevet en kryptisk henvisning til Og bakom synger skogene, Kanskje han viser til de store ballene på storgården Borgland som Gulbrandsen skriver om? Begge gårder har mange stuer i 1. etasje og en stor festsal i 2. etasje.